Soci director d'Awesome

Andreu Tomàs: "Digitalització i ciberseguretat són una inversió, no un cost"

Lidera una empresa experta en digitalització i ciberseguretat en sectors com les indústries farmacèutica o automobilística, la banca, l’energia o les telecomunicacions.

Andreu Tomàs, soci director d'Awesome.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Han aterrat a Andorra després de col·laborar amb grans empreses i multinacionals. Que hi han trobat?

Nosaltres ja sabíem que com a país som bastant tradicionals i tenim molt per fer. Però pensem que és bo. Gràcies a la tecnologia tenim l’oportunitat de crear valor des d’un nivell de maduresa incipient. Les empreses suspenen en transformació digital.

Què haurien de fer?

Sempre diem que la transformació digital comença per un canvi cultural. Digitalitzar una empresa no és sinó dotar-la d’eines perquè sigui més eficient en els seus processos. Però no tenen cap sentit si les persones no les adopten.

Quines recomanacions els donarien?

Pensar bé abans d’actuar, la digitalització no és gastar-se diners en tecnologia i esperar que tot funcioni. Sempre preguntem: com podem ser més eficients? I la primera resposta no hauria de ser invertir molt en tecnologia.

És una mica contradictori venint d’una consultora tecnològica, oi?

Potser, de fet nosaltres no estem lligats a cap proveïdor, primer va l’organització i després la tecnologia. Hem vist projectes importants fallar perquè el plantejament no era l’adequat.

És assumible per a una petita empresa una digitalització global del negoci?

El cent per cent. L’exemple el tenim amb els nous negocis, molts comencen per la digitalització, que no sempre requereix una gran inversió. Esdevé un problema de cost quan l’empresa tradicional vol ser digital d’un dia a l’altre, o el que és pitjor, ho fa de forma desorganitzada.

En quines àrees és més urgent. Negoci, relació amb el client, màrqueting?

Depèn molt del sector, però quasi sempre és una combinació de relació amb el client i l’eficiència del negoci. És cert que molts comencen gastant en màrqueting digital, però sense un bon plantejament, la sensació final és que s’han cremat els diners.

Estan acreditats al programa d’Andorra Digital. Quina ha estat la resposta de les empreses?

Algunes encara ho veuen com un cost i no com una inversió, però tot i ser un procés una mica lent, la sensació general és positiva. Creiem que a la llarga afavorirà substancialment les empreses que han decidit fer el pas.

Quin és el nivell de ciberseguretat del teixit productiu?

En general és bastant baix. Govern ha començat a regular sobre la protecció digital de les empreses, però potser haurem de tenir algun ensurt gros perquè les empreses prenguin més consciència.

Els costarà a les empreses complir els requisits de la nova legislació?

És probable, hi ha aspectes que poden ser complicats sense un assessorament extern. Per això també és bo que les empreses millorin la ciberseguretat aprofitant les subvencions del programa d’Andorra Digital.

En algun aspecte cal anar més lluny del que marca la llei?

Sí, i no ha de ser més car. Com sempre parlant d’optimització, s’ha de protegir en funció del valor de l’actiu.

És Andorra un país particularment exposat al cibercrim?

Malauradament la ciberdelinqüència és una realitat i ha vingut per quedar-se. Els països veïns han estat més afectats pels atacs, però nosaltres també hem patit escenaris similars.

tracking