Confederació Empresarial Andorrana

Donar veu als actors de la digitalització

La patronal aposta per actes divulgatius per conscienciar d’una qüestió ja integrada al ‘core business’ de les empreses

Taula rodona sobre transformació digital organitzada per la CEA.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Va començar de grum en una escola d’informàtica i ara és un reputat consultor internacional. Marcos Urarte, president de Pharos (a la dreta), va ser el protagonista de la jornada de digitalització organitzada per la CEA i Sinzerad amb una conferència inspiradora i va dinamitzar la taula rodona. Urarte va donar claus a les empreses per avançar-se en un món imprevisible, complex, difícil d’interpretar i que canvia amb més rapidesa que mai.

Parlar de digitalització és sinònim de parlar del mateix core business d’una empresa, d’allò que és essencial.” El president de la Confederació Empresarial d’Andorra (CEA), Gerard Cadena, té molt clara la rellevància del procés de transformació, que va més enllà “d’una millora, d’una oportunitat, d’una nova línia d’activitat o, fins i tot, d’un complement”, i avança que “ben aviat serà impensable un negoci que no integri la dimensió digital”.

Cadena té clares un parell de premisses. La tecnologia ha d’estar al servei de l’empresa: “No a l’inrevés.” I ha de tenir un impacte molt positiu en l’economia real no només perquè permeti crear noves activitats, empreses i oportunitats de negoci, sinó perquè “millori la competitivitat de les empreses que ja existeixen”.

La patronal ha impulsat al llarg de l’any dos actes divulgatius relacionats amb la digitalització de la mà de partners especialitzats. El 31 de març van organitzar conjuntament amb Deloitte una jornada informativa sobre la nova Llei de protecció de dades i el 8 de novembre una de titulada Innovació i digitalització com a avantatge competitiu, amb SinzerAd com a partner, que va comptar amb prop d’un centenar d’assistents. L’esdeveniment, amb el consultor i president de Pharos, Marcos Urarte, com a ponent de luxe, va servir per donar veu a alguns dels principals actors de l’ecosistema digital andorrà.

El CEO de SinzerAd, Joan Guixà, va apuntar que el teixit empresarial andorrà acumula cert retard. “Potser ho hem tingut fàcil fins ara, per poc que féssim les empreses funcionaven; ara la gent ja no compra a les botigues de barri, sinó a qualsevol lloc del món.” La conscienciació ha estat gradual i es reflecteix en “la demanda creixent de serveis tecnològics i de transformació empresarial”.

A la taula rodona de la jornada es va passar del pla teòric al més pràctic amb la presència del director d’Andorra Digital, David Vicente, el director general de Shusski i Pic Negre, Alfonso Torreño, la responsable de digitalització i processos d’Andorra Telecom, Montse Font, i el director general d’Assegur, Carles Codó.

En el cas de Shusski, una empresa amb 26 botigues i 40 anys d’història, el repte era “sortir a captar clients”. Es tractava de consolidar el lideratge de vendes i treballar la fidelització, posar en marxa noves línies de negoci i, sobretot, entendre millor l’usuari per fer les propostes ajustades a les seves necessitats. L’aposta se centra a anticipar-se als requeriments del client telemàticament perquè “els nostres treballadors puguin dedicar més temps a aconsellar que a servir”.

Assegur és una altra de les empreses que han apostat per la digitalització. El director general es va mostrar orgullós que “un de cada tres andorrans està assegurat a casa nostra”. El coneixement del client local i l’ús de les eines digitals són, en la seva opinió, unes bones armes, en un mercat marcat per la forta competència tant d’empreses multinacionals com de la banca. “Visualitzem que el peix gran no es menja el petit, sinó el ràpid al lent.” L’aposta per la omnicanalitat els ha portat a centralitzar la relació amb el client en un departament organitzat amb el mateix concepte que un contact center, fet que també els ha permès treballar conceptes més nous en el mercat local, com és l’inbound marketing, basat en les trucades al client. “A Andorra la resposta quan innoves és molt superior a d’altres mercats”, assegura Codó.

La intervenció de Montse Font va estar centrada en la gestió documental, el principal projecte de digitalització que en aquests moments impulsa Andorra Telecom. Va subratllar que el pla de transformació digital es va posar en marxa el 2018. “És una cursa de fons en la qual l’alta direcció ha cregut”, explica Font, i tot i operar en un mercat monopolístic la companyia, “amb humilitat”, va posar el focus a col·locar el client al centre per evitar que la situació d’operador únic comportés una pèrdua de competitivitat.

EL PAPER DEL GOVERN

Des del vessant més institucional, el secretari d’Estat de Transformació Digital i Projectes Estratègics, Cesar Marquina, va destacar l’aposta del Govern “per la digitalització amb l’objectiu de guanyar competitivitat i atractiu tant per al turisme com per als ciutadans”. En la seva opinió, la necessitat de transformació digital s’ha vist reforçada per la crisi de la covid, que “ha exposat les nostres debilitats i mancances a nivell de país”. El pla de transformació digital llançat pel Govern ha permès crear les infraestructures transversals tant en l’àmbit legal com de seguretat i interoperabilitat entre les administracions. “Es tractava de cobrir les necessitats tecnològiques, operatives i legals per generar confiança perquè l’ecosistema funcioni i es pugui garantir la privacitat i la seguretat.”

David Vicente, en qualitat de director d’Andorra Digital, va posar en valor el programa de digitalització de les empreses que ha d’orientar aquells negocis “que saben que han de fer alguna cosa però no saben què”. L’acompanyament d’empreses especialitzades ha de permetre com executar el full de ruta i treballar la gestió del canvi.

tracking