CERNI ESCALÉ, SECRETARI GENERAL DEL COMÚ D'ESCALDES-ENGORDANY

“Volem una administració electrònica plenament funcional”

La corporació s'ha marcat com a fita que tots els tràmits puguin ser digitals abans de final de mandat

Cerni Escalé lidera e projecte d'administració digital del comú escaldenc.COMÚ E-E / JONATHAN GIL

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Com ha de beneficiar el ciutadà l’ús de la tecnologia en l’administració?

La tecnologia permet trobar formes de reduir el temps que el ciutadà passa en interlocució amb l’administració per assolir els mateixos resultats que serien possibles analògicament. També obre les portes a moltes altres formes de relació i participació.

Posi’ns un exemple.

El servei de bus a la demanda, que permet que l’itinerari del transport es calculi en funció de les destinacions dels viatgers. Un altre exemple més menor d’ús tecnològic és que els conductors ja no hagin d’aturar-se davant de les barreres dels aparcaments a recollir un tiquet, perquè l’equip reconeix la matrícula dels abonats automàticament. L’administració ha de funcionar més amb aquest tipus de referències.

Aquestes són algunes de les millores que ha impulsat el comú d’Escaldes-Engordany.

En el cas dels aparcaments aquesta és una millora que tindrem implementada en els propers mesos. També tindrem disponibles sistemes de pagament per app i cartells digitals que informaran dels aparcaments i les places disponibles.

Més exemples?

Un dels projectes importants en curs és aconseguir una administració electrònica plenament funcional. Volem que en finalitzar el mandat el ciutadà pugui gestionar tota la seva informació en línia i que rebi documents digitals amb caràcter d’original. Que en cap cas el ciutadà hagi de desplaçar-se al comú. Que faci les gestions des de Bali, si vol. Dels quatre certificats més habituals –residència, convivència, alta o baixa del cens i fe de vida– en fem uns 2.000 l’any. En venir al comú i fer el tràmit calculem que es triga una mitjana de 45 minuts, incloses les despeses (econòmiques i ambientals) del desplaçament. El tràmit electrònic, en canvi, es pot fer en menys de dos minuts. Estem parlant de més de quaranta minuts de diferència per tràmit. És un estalvi enorme de temps. La plataforma de tramitació electrònica del comú estarà llesta en les properes setmanes per als primers tràmits. L’objectiu és que tots els tràmits estiguin disponibles per aquesta via durant el mandat.

I la signatura electrònica?

Disposem d’un pla estratègic de digitalització perquè tota la documentació administrativa s’emmagatzemi electrònicament. El comú ha comprat els equipaments necessaris per dur-ho a terme, inclosos nous equips de seguretat per garantir una bona custòdia.

El procés de transformació digital comportarà d’altres beneficis afegits?

La digitalització comportarà canvis i probablement hi ha feines que s’hauran de reorientar com, per exemple, la dels manadors i els tècnics de tràmits. Si no s’envien documents físics, perquè tota la documentació és digital, des de les sol·licituds i notificacions fins als contractes, això alliberarà temps a treballadors públics. Les administracions podran millorar l’acompanyament al ciutadà, per exemple. Serà important mantenir obert el comú perquè qui vulgui s’hi presenti i dugui a terme gestions amb paper físic, però amb el temps això passarà a ser l’excepció i no la norma.

Per implementar aquesta transformació calia adaptar l’edifici comunal.

Hem adaptat els espais de treball a una època de treball digital i per assegurar condicions de treball dignes, en un espai estructurat per permetre una operativa fluïda. La reforma de l’edifici, que ja havia començat durant el mandat anterior, permet que els sistemes informàtics operin amb velocitat i seguretat pròpies del segle XXI. La casa està més ben connectada ara.

Els treballadors públics s’hauran d’adaptar a la nova situació.

S’han previst cursos de capacitació tecnològica. Acompanyarem els nostres treballadors en la transformació de l’administració per poder donar millor servei però recordant qui som i fent-nos costat els uns als altres. L’objectiu és créixer junts amb les persones que treballen al comú, donant una nova forma al servei públic.

També la digitalització ofereix més eines de transparència?

Avui ja hem millorat l’accés dels ciutadans a la informació. Per exemple, tenim totes les actes de la junta de govern al dia i accessibles. També estem analitzant incorporar un programari que permet consultar els vídeos de les sessions de consell de comú visualitzant intervencions puntuals, directament des d’un índex central. Un altre aspecte que es tractarà tard o d’hora és la incorporació de les percepcions de les usuàries i usuaris dels serveis públics a l’hora de millorar-los. Hi ha molts altres debats pendents, des de la interoperabilitat de registres fins a la coordinació interadministrativa. Vivim temps de transformació.

Tecnologia al servei d’un nou model de mobilitat

El bus a la demanda d’Escaldes-Engordany permet desplaçar-se de manera diferent. Tenir una ciutat més amigable, amb menys soroll i més respectuosa amb el medi ambient. Però perquè aquest projecte funcioni és necessària la tecnologia. És l’app per a dispositius mòbils i l’algoritme que fan possible que el servei sigui porta a porta. Així doncs, l’aplicació calcula a partir de reserves en temps real com anirà a recollir i portar fins al destí una persona aplicant uns paràmetres que fixen que l’espera no pot ser superior als trenta minuts. També és la tecnologia la que permet guiar el vehicle pel camí més curt per a tots els usuaris i la que fa possible arribar fins a punts de la parròquia que abans no estaven coberts. Amb el bus tradicional hauria estat inimaginable tenir un servei cada trenta minuts als Vilars o a Engolasters. En resum, l’aplicació mòbil permet lluitar contra el canvi climàtic i a la llarga podria suposar un canvi en el model d’urbanisme perquè seran necessaris menys aparcaments si es redueix l’ús del vehicle privat.

tracking