Meteo

El 2025 va ser el quart més càlid dels darrers 75 anys

El juny va ser el més calorós des que es tenen registres

El 2025 va ser un dels quatre més càlids des del 1950.
Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

L'estiu del 2025 a Andorra va ser el segon més càlid des que hi ha registres el 1950. L'hivern també es situa entre els cinc més calorosos des del 1950 i això provoca que l'any passat fos el quart més càlid dels últims 75 anys, només per darrere del 2022,2023 i 2024. Així ho ha explicat Lucia Rivero, tècnica de l'oficina de l'energia i del canvi climàtic, en un vídeo compartit a les xarxes socials. 

L'informe d'Acció Climàtica explica que la temperatura mitjana de l'any passat va ser d'11,9 graus, el que comporta una anomalia de temperatura 1,3 graus positius. "Això suposa quatre anys consecutius amb una anomalia anual superior a 1 grau", apunta l'informe, tot remarcant que l'últim any "fred" va ser el 2013, i que "els deu anys més càlids des del 1950 s'han produït en els darrers vint anys".

"La combinació d'altes temperatures i pluges escasses durant l'hivern, va fer que el gruix de neu estigués molt per sota del que seria normal", apunta Rivero. La temperatura mínima es va registrar el 21 de novembre a les fonts d'Arinsal, on el termòmetre va baixar fins als -16,7 graus. El mes de desembre va ser el més fred, amb una temperatura mitjana de 4,3 graus. L'any passat hi va haver 45 dies de glaçada, nombre que "ha disminuït uns 0,38 dies/any, el que representa una reducció aproximada de 28-29 dies de glaçada des del 1950", explica Acció Climàtica.  

Pel que fa a l'estiu, hi ha hagut tres onades de calor "arribant a records de més de 37 graus a la vall central", així com diverses nits tropicals. Un altre punt que destaca la tècnica és que "juny ha estat, per primer cop, més càlid que el juliol", i es converteix en el mes de juny més càlid des que hi ha registres. L'agost va ser el mes més càlid, amb una temperatura mitjana de 21,1 graus. La temperatura màxima va ser de 37,8 graus, registrada el 9 d'agost al roc de Sant Pere. L'any passat hi va haver 76 dies d'estiu, en què la temperatura va superar els 25 graus. "El nombre de dies d'estiu ha augmentat, de mitjana, uns 0,58 dies/any durant el període 1950-2025, fet que suposa uns 43-44 dies d'estiu addicionals respecte l'inici de la sèrie", apunta l'informe.

La precipitació anual acumulada ha estat dins de la normal "tenint en compte la mitjana climàtica de referència (1991-2020)", amb una mitjana de 953 mm. L'estació que més precipitació ha registrat durant el 2025 ha estat la de Perafita (1.238,8 mm), mentre que l'estació amb menys precipitació registrada és la borda Vidal (854,7 mm). El mes més sec va ser el febrer, amb només 21,6 mm a la cental de Feda, mentre que el més plujós va ser el setembre amb 129,9 mm a la mateixa estació. 

Desembre càlid i "normal" en precipitacions

El mes de desembre ha estat càlid i "normal" en precipitacions, amb una anomalia de temperatura de 0,6 graus, tal com apunta el resum climàtic del dotzè mes de l'any d'Acció Climàtica. La temperatura mitjana d'aquest octubre ha estat de 4,3 graus, mentre que la precipitació acumulada ha estat de 58 mil·límetres de mitjana a totes les estacions. Les precipitacions han estat més abundants al nord del país, amb 78,3 mil·límetres acumulats a Sorteny, i més baixes a l'est, amb 45,3 mil·límetres a l'estació de Grau Roig

tracking