Medi ambient
Proves de tir d'allaus abans de l'arribada de la temporada d'esquí
El COEX ha donat a conèixer els procediments que realitzen els tècnis per prevenir aquests fenòmens

Cada cop queda menys perquè comenci la temporada d'Esquí i això significa que s'ha de comprovar el terreny per intentar evitar que els fenòmens meteorològics juguin alguna mala passada. Per aquest motiu, aquest dimecres al matí, diversos tècnics de l’Àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) han fet proves de tir i posat en marxa el sistema de desencadenament d'allaus. I és que aquest, és un dels fenòmens naturals que més morts ha causat a Andorra. Des de l'any 1964, han mort 21 persones per aquesta causa.
En un vídeo publicat al compte d'X del COEX, es mostra una de les màquines a dalt d'un penya-segat fent proves de tir, amb l'objectiu de garantir el bon funcionament del sistema de desencadenament d'allaus abans de les primeres nevades i la seguretat de les carreteres en cas de grans acumulacions de neu. Els sistemes de control d'allaus utilitzen explosions controlades d'una mescla de gasos per provocar-los artificialment i analitzar l'impacte que tenen sobre el terreny.
En un segon video publicat al compte d'Instagram del COEX, es mostra una segona perspectiva de l'explossió d'aquets gasos. Gràcies a aquests dispositius es pot garantir la seguretat de les carreteres i purgar els allaus en cas de grans acumulacions de neu.

Aquests treballs es fan amb antelació per revisar i garantir el bon funcionament del sistema abans de les primeres nevades.