reportatge

Entre l'expectativa i el dubte

Aixecar projectes, aplegar voluntats, resulta difícil a tots els sectors professionals. La idea d’engegar una Acadèmia del Cine no n’és l’excepció i des del sector –minúscul sector, a les beceroles i amb gent molt jove– la reben entre l’optimisme i alguna reticència.

Entre l'expectativa i el dubteXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El 10 de febrer serà la data de presentació en societat de la futura Acadèmia del Cine d’Andorra, una iniciativa impulsada per Josep Pozo, realitzador i productor lleidatà establert a Andorra des de fa uns anys. La idea ha generat cert debat entre els que al Principat es dediquen a l’audiovisual o, millor dit, esperen obrir-se pas en el difícil món del cinema. Un grapadet de gent molt jove i amb expectatives de tirar endavant un sector a penes naixent i al qual confien que un dia se’l pugui anomenar indústria.

Entre els que s’han sumat a la idea sense pensar-s’ho gaire hi ha Hèctor Romance (realitzador televisiu que forma part de l’equip que signa la websèrie juvenil Art de garatge i va estar en treballs com La santa espina). “A mi em sembla molt bé, tant que jo en seré membre, perquè penso que suposa un pas endavant per a tots nosaltres i que ens ajudarà a tirar endavant els nostres projectes.” Com a exemple, esmenta els problemes que va tenir l’equip per passar el material de rodatge per a Impacto (capítol pilot de la segona part d’Art de garatge), uns tràmits duaners “molt complicats i costosos”. Un organisme com el que es pretén impulsar “ens ajudarà a treballar plegats perquè Govern ens doni facilitats” en aspectes com aquest.

Entre els que ja han manifestat també suport a l’organisme que es crea hi ha el productor Àlex Hevia, vinculat també amb Impacto a través de la seva empresa, Come to Land, que va instal·lar fa un parell d’anys al Principat, després d’haver treballat als Estats Units (d’on és mig originari, apunta). “Trobo que és interessantíssim i confio que aviat es faci realitat, perquè serà molt positiu per a tots els que ens movem en el mundillo”. També, hi afegeix, el país en pot treure rèdits, en termes d’atracció de rodatges forans, “com passa a altres països, on la tradició apunta en aquest sentit, tot i que aquí el sector és encara molt incipient i tenim molt de camí per recórrer”. En formarà part, de la futura acadèmia? “Sí, per descomptat”.

Altres actors es mantenen a l’expectativa, per raons diverses. És el cas d’Alfons Casal, qui addueix una certa manca d’informació: “M’he assabentat de tot plegat sobretot a través de la premsa, i no tinc informació de primera mà de moment”, així que en principi apunta que “la iniciativa sembla interessant a primera vista, per se, però espero a conèixer-ne bé el contingut”. Preguntat sobre si del to se’n pot desprendre alguna reticència, explica que “no ben bé pel projecte en si mateix, sinó perquè no m’ha arribat prou informació per conèixer tots els ets i uts de com funcionarà”. Ara per ara, hi afegeix, està pendent d’alguna reunió personal amb Pozo, “més enllà del full d’inscripció”.

En termes similars es manifesta Hèctor Mas, parlant d’escassa informació per valorar de moment. “Tot i que la iniciativa d’ajuntar-nos i fer pinya em sembla la millor manera de fomentar els rodatges a Andor­ra”. El que dubta és si és aquesta fórmula, la d’una acadèmia, la millor possible o si s’hauria d’apostar per una associació. “El que és clar és que fent pinya accediríem a millores.”

Veus crítiques

També hi ha veus més crítiques al sector que de moment prefereixen mantenir-se a la rereguarda fins a tenir tota la informació a l’abast i manifestar-se col·lectivament en comptes de mullar-se de manera individual. De moment s’afegeixen als que estan a l’expectativa, “tot i reconèixer que ens fa falta organitzar-nos com a col·lectiu”. Però d’entrada no estan massa a favor de crear una acadèmia que, confessen, “creiem que fa riure”, així que ho veuen com un “plantejament erroni des del principi”. Entenen una acadèmia com la catalana, per evitar barbaritats com el que va passar amb Pa negre, que va haver de ser doblada en castellà per ser preseleccionada als Oscar, “però a Catalunya tenen una indústria i a Andor­ra? Si aquí no tenim ni un llarg”.

tracking