El Govern no preveu invertir en el vial lauredià en els propers 10 anys

La desviació de la Massana és l’única obra significativa que l’executiu ha programat i s’ha compromès a portar a terme

Inici del nou vial de Sant Julià, a l'altura de la rotonda del Túnel de la Tàpia.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern no invertirà en el vial de Sant Julià de Lòria en els propers deu anys, segons es desprèn d’un document de treball de l’esxecutiu adreçat als comuns a què ha tingut accés el Diari. El text afirma amb rotunditat que no es farà cap altra inversió significativa a la xarxa viàra en l’horitzó de la dècada vinent a part de la desviació de la Massana, una obra que sí que està programada per als propers anys. Aquesta darrera infraestructura està prevista al pla sectorial de noves infraestructures viàries.

El pressupost del Govern per al 2023 té una partida destinada al vial de Sant Julià, com ha estat habitual en els últims anys. La dotació, de 25.000 euros, es destinarà a un estudi que permeti reduir el volum del trànsit que circula actualment per l’avinguda Francesc Cairat. Aquesta solució es planteja com a alternativa a l’execució de la segona fase dels treballs de construcció de la desviació. La inclusió d’aquesta partida no va agradar al comú lauredià, ja que va interpretar-se com un gest purament simbòlic per dissimular que el projecte està estancat i no és prioritari per al Govern.

Un punt complicat

Segons reconeix el document del Govern, el pas de la CG-1 –la carretera general d’unió entre la frontera del riu Runer i Andorra la Vella– pel nucli urbà de Sant Julià és un dels punts de la xarxa susceptibles de generar retencions. Concretament, el pla de mobilitat 2030 –el text que fixa, entre altres coses, els objectius de reducció de volum de trànsit per als anys vinents– assenyala que en aquest punt es detecta una saturació del 100% de la circulació en 50 dies de l’any de mitjana. Això és, en aproximadament, un dia per setmana.

El fet que no es facin inversions en el vial lauredià en els propers anys serà un dels factors que condicionarà el creixement urbanístic de la parròquia. Cal recordar que la capacitat màxima de la xarxa viària és un dels criteris que els comuns hauran de tenir en compte a l’hora de redactar els estudis de càrrega màxima parroquial, en funció dels quals es fixarà el topall de llicències de nova construcció d’immobles que els comuns podran autoritzar. La proposta de criteris feta pel Govern als comuns afirma que no es podrà empitjorar l’escenari definit pel pla de mobilitat 2030.

CLAUS

1 L'executiu no invertirà en el vial

El Govern no preveu fer inversions per acabar el vial de Sant Julià en els propers deu anys, segons un document de l’executiu.

2 Una partida de 25.000 euros en el pressupost

El pressupost de l’executiu té una partida de 25.000 per a un estudi sobre el vial. El comú va interpretar-la com un gest simbòlic.

3 Una decisió que condicionarà el creixement

El fet que el Govern hagi decidit no ampliar el vial condicionarà el creixement urbanístic de la parròquia en els propers anys.

tracking