Creat:

Actualitzat:

Hi ha paraules d’origen anecdòtic. El 1946 un enginyer mecànic francès, Louis Réard, va dissenyar un vestit de bany de dues peces que deixava veure el melic i és aquesta peculiaritat que el va inspirar. Réard tenia clar que la presentació pública d’aquella vestimenta aixecaria la mateixa polseguera que la desintegració d’un àtom i va decidir batejar-la amb el topònim Bikini, un illot de 4 quilòmetres de llarg perdut al mig del Pacífic que, amb la ressaca de la Segona Guerra Mundial, França utilitzava com a banc de proves de la bomba atòmica.

A poc a poc, el biquini es va convertir en un símbol d’emancipació de la dona perquè li atorgava la llibertat de decidir quina part del seu cos ensenyava i prescindir de normes de conducta. Amb el temps, però, aquesta llibertat s’ha pervertit i condicionat a cànons de bellesa absolutament sexualitzats. De fet, és l’única peça de vestir amb una dieta associada: l’operació biquini, que sotmet les dones a la tirania del culte al cos i fa evident la grassofòbia de la nostra societat, que és l’adaptació proposada pel Termcat de l’anglicisme fatphobia per descriure el comportament hostil que discrimina i estigmatitza les persones grasses.

A l’altre extrem, les jugadores de la selecció noruega d’handbol han estat sancionades per la Federació Europea per competir al Campionat d’Europa amb top i malles i no amb biquini, una equipació oficial que consideren que les sexualitza. Una sanció com aquesta no fa més que institucionalitzar el masclisme encobert que utilitza el cos de la dona com a reclam publicitari. Potser s’ho haurien de fer mirar!

Quan Réard va presentar en públic el biquini, va contractar una stripper perquè cap model no va accedir a vestir una peça com aquella en públic. Ara, com abans, moltes dones s’ho pensen dues vegades abans de fer-ho. El biquini va arribar per quedar-se i el que cal és tallar d’arrel imposicions i comentaris fora de lloc.

tracking