La tribuna

França es prepara per a talls rotatoris del subministrament d'electricitat

Les dificultats poc tenen a veure amb la guerra d’Ucraïna

Creat:

Actualitzat:

El 4 de desembre passat Eusebio Val, corresponsal de La Vanguardia a París, publicava un article inquietant en el qual explicava que el govern francès havia dissenyat plans per efectuar talls d’electricitat temporals i rotatoris a les hores punta, durant el pròxim gener, si les circumstàncies ho requerien.

Davant aquest anunci, França es prepara per a un escenari insòlit i impropi de la sisena economia mundial i d’un país que s’enorgullia fins fa molt poc de la sobirania energètica que li procurava el seu potent sector nuclear. Les dificultats franceses per mantenir el subministrament elèctric que demanda la seva població tenen poc a veure amb la guerra d’Ucraïna, fet que agreuja encara més la situació. Segons Val, els motius són la falta de previsió i l’envelliment dels seus reactors nuclears, molts dels quals amb problemes de corrosió i fissures en les seves estructures, fet que evidencia la falta d’un manteniment preventiu correcte. La situació s’ha agreujat perquè els treballs de reparació s’han anat retardant en part per una recent vaga de tècnics. Aquestes circumstàncies van provocar que el 3 de desembre hi hagués 19 reactors nuclears parats sobre el total de 56 que haurien d’estar operatius. Davant aquesta situació, la incapacitat de subministrar la demanda elèctrica és un risc real i per aquest motiu s’ha optat per programar talls del subministrament elèctric. Segons s’ha informat oficialment els talls podran produir-se els dies feiners entre les 8 i les 13 hores i entre les 18 i les 20. En principi, qualsevol part del territori metropolità pot sofrir les apagades, exceptuant l’illa de Còrsega, que posseeix un subministrament independent i es deslliurarà dels talls.

L’anunci d’aquestes mesures divulgades amb molt de detall per la premsa han creat ja ansietat entre la ciutadania. Mentre que duri l’apagada és molt probable que no funcioni ni el telèfon fix ni el mòbil ni internet perquè les antenes que distribueixen el senyal s’alimenten d’electricitat i no són considerades instal·lacions vitals. Les escoles on estigui previst el tall de subministrament estaran tancades per raons de seguretat. També preocupa què passarà amb els ascensors, les portes automàtiques, els caixers i altres elements que sense fluid elèctric no poden funcionar. Sembla que ni tan sols es garanteix poder trucar als telèfons d’urgències i que els malalts que es troben en els seus domicilis, però depenen d’aparells, com ara respiradors, s’hauran de reubicar en hospitals. Respecte a botigues i supermercats s’espera que el tall no afecti la cadena de fred dels productes congelats i alguns bars i restaurants es plantegen tancar el dia de l’apagada.

Aquesta situació és crítica i danya l’autoestima francesa. França pel terra va titular la seva editorial del diari Le Figaro, que va qualificar d’“indignant” una situació “que diu molt sobre l’estat del nostre país”.

És paradoxal que França estigui important més electricitat que mai en un moment en què a causa de la crisi derivada de la invasió russa d’Ucraïna hauria pogut ser un oasi energètic gràcies al seu parc nuclear. Per Val, aquesta situació tan lamentable s’explica tant per la falta d’inversions i la mala gestió empresarial del gegant Electricité de France (EDF), ara nacionalitzat completament, com per la mala gestió política de successius governs de diferents colors.

L’objectiu fins fa pocs anys era reduir la dependència nuclear, però ara s’ha fet marxa enrere i es vol renovar el parc de centrals amb reactors moderns i eficients, però es necessiten molts anys per aconseguir-ho. És un desafiament industrial no sols econòmic perquè falten milers d’enginyers i tècnics per als quals durant molt de temps el sector va deixar de ser atractiu. Sofria l’estigma de tecnologia perillosa i poc ètica. Per cobrir aquest dèficit de personal es necessita un canvi de mentalitat i per això es necessita molt temps.

* Cristina Rico, Gerent de CTRASA

tracking