Editorial
Les visites telemàtiques
Hi ha dubtes clars que la visita telemàtica hagi servit per descongestionar les consultes dels metges en un període de pandèmia que mereix tota l’atenció. Potser s’ha convertit en un tràmit que ara té un cost.
Dels comptes del tercer trimestre de l’any passat s'extreu un increment de la despesa pública en la branca sanitària de 32 milions d'euros. La CASS va ingressar en aquest capítol un total de 100,8 milions d'euros repartits en 91 cotitzacions dels assalariats i dels treballadors per compte propi i 9,6 milions d'euros en prestacions econòmiques. Cada any hi ha un dèficit en la branca sanitària de la seguretat social que sovint s’acostuma a atribuir als mateixos afiliats, a qui s’acusa d’abusar de les visites i de les proves mèdiques, quelcom que des de la posada en marxa del metge referent ja no és imputable. La realitat és que a nivell assistencial hi ha un model de luxe amb la possibilitat d’acudir als millors especialistes de França i Espanya i això té un cost més elevat perquè es tracta de visites a consultes privades. En realitat si hi ha una despesa excessiva no s’ha de mirar cap a l’afiliat i contribuent. Segueixen vigents elements crònics que desdibuixen els comptes de la CASS, com és el pagament de determinades prestacions que haurien de ser competències exclusives del Govern i no dels cotitzants. I si es tracta de parlar d’abús, també s’ha de mirar cap a un altre cantó que no és únicament el del pacient, sinó als prestadors de serveis. A més, amb la irrupció de la pandèmia s’ha introduït una nova figura anomenada visita telemàtica, que té dues cares oposades. D’una banda, ajuda a descongestionar les consultes amb mers tràmits que es poden solucionar sense la necessitat d’una revisió del metge, però també és cert que suposa una despesa més perquè en la majoria de casos són peticions que anteriorment els metges no cobraven. La visita telemàtica obre una altra via d’ingressos que individualment no és elevada però que en el seu conjunt pot suposar una xifra important. És cert que els metges no poden dedicar el temps que no tenen a peticions poc importants i que s’han de centrar en els malalts que necessiten una atenció personal, però no està clar que la visita telemàtica descongestioni les consultes.