Editorial
Digitalitzar la salut
La transformació digital canviarà les relacions entre el ciutadà i l’administració. La telematització de les interaccions en l’àmbit de la salut, a través d’una app específica, ha de servir de palanca per afavorir el canvi cultural dels usuaris
Andorra es troba entre els països capdavanters d’Europa en l’ús d’internet tant a través d’ordinador com de dispositiu mòbil. L’estudi Estadística sobre l’equipament i l’ús de tecnologies de la informació i la comunicació a les llars, elaborat el 2020 pel departament d’Estadística seguint la metodologia europea, ens situa en llocs preeminents en molts dels capítols tret del comerç electrònic i l’administració, uns dèficits que la pandèmia ha accentuat. Així, només un 56% dels usuaris d’internet havien interactuat amb l’administració en el darrer any, un percentatge a sis punts de la mitjana comunitària i molt lluny del 82% francès. El sector públic ha fet passos en els darrers anys per posar a l’abast dels ciutadans eines que permetin la realització de tràmits i consultes a través de les xarxes, especialment des de l’administració tributària o la CASS, i s’ha implementat la signatura digital. Han estat avenços puntuals en què cada administració ha anat fent el seu propi camí, amb escassa transversalitat i sense un full de ruta comú. El programa de transformació digital, impulsat des del Govern, té entre els principals eixos el desenvolupament de la identitat digital per facilitar el tracte amb l’administració nacional i fer-lo compatible internacionalment. Es tracta d’un treball de fons que ha d’anar acompanyat d’accions que permetin facilitar i agilitzar la relació entre administració i ciutadà. L’app de Salut, projectada des del Govern, significa una oportunitat per recórrer un camí que ja han seguit molts estats de l’entorn i permetrà, per fi, donar accés a l’usuari a les pròpies dades, com ara diagnòstics, proves, informes mèdics o vacunes administrades, i establir contacte amb els professionals mèdics. Serà a més, en una segona fase, un facilitador de les visites mèdiques a distància permetent concertar-les, realitzar-les i fins i tot pagar-les. Els avantatges que ofereix la digitalització en l’àmbit sanitari poden ser una excel·lent palanca per a l’administració per mostrar la necessitat i els avantatges de la digitalització.