Editorial
La fuga del 'Mata Mua'
El ministeri de Cultura espanyol i Carmen Cervera van tancar divendres un acord pel lloguer durant 15 anys de la col·lecció privada de la baronessa. La fuga del ‘Mata Mua’ a Andorra ha ajudat Cervera per a un acord favorable.
El Mata Mua, de Paul Gauguin, és un dels quadres més coneguts del pintor francès i l’obra estel·lar de la col·lecció privada de Carmen Cervera. La baronessa ja fa anys que resideix al país i és d’agrair que de la seva estada al Principat n’hagi nascut el Museu Carmen Thyssen Andorra, un equipament modest però que ja ha exhibit obres de qualitat i ha sumat un espai cultural més a la limitada oferta nacional. El juny passat, en plena pandèmia i en mig de les negociacions que els advocats de la baronessa tenien amb el ministeri de Cultura espanyol per tancar un acord de lloguer de la seva col·lecció privada, Cervera va aprofitar per treure de Madrid alguns dels quadres de més alt valor, entre els quals el famós Mata Mua. L’obra va ser traslladada al Principat i del seu valor en dona fe el fet que la seva importació va tenir un preu de 208 milions d’euros. La seva arribada va provocar una sèrie d’especulacions respecte a si el quadre es podria exhibir al Principat i la possible arribada massiva de turistes atrets per una obra excepcional. Es va parlar de diversos emplaçaments, fins i tot del Museu Carmen Thyssen Andorra, però a l’hora de la veritat el Mata Mua no s’ha exposat al·legant la manca de seguretat de totes les ubicacions previstes. Al llarg d’aquests mesos, el quadre de Gauguin ha estat guardat en un búnquer i s’ha convertit en la principal arma de la baronessa per assolir un acord favorable als seus interessos. I és que el ministeri de Cultura espanyol mai ha volgut sentir a parlar de tancar un conveni per la col·lecció privada de la baronessa sense el Mata Mua inclòs. L’acord es va tancar divendres amb les dues parts havent aconseguit el que volien. Cervera, diners, i Espanya, la col·lecció privada de la baronessa amb el Mata Mua i el tracte per exhibir-la al Museu Thyssen de Madrid durant quinze anys. Des d’Andorra ens podem preguntar si un cop més s’ha utilitzat el Principat per interessos aliens. Cervera va poder dur el quadre en mig de la pandèmia i ha utilitzat l’obra mestra per tancar un acord molt favorable.