Creat:

Actualitzat:

Parlar és una necessitat. Escoltar és un art. Aquest lema penja en l’artística sala de reunions de monitors que, per a mi, es diu “Cenacle”. Els monitors parlen als infants després d’haver escoltat els pares i les mares. AINA crea espais per a l’escolta: 1. Obre les portes als pares que volen conèixer on s’aixoplugarà el fill o filla; 2. El moment d’inscriure el colonista és un moment de diàleg; 3. El darrer dia de colònies és “El dia dels Pares” perquè aquests siguin uns colonistes més que comparteixen amb els monitors i 4. El dia 4 de juny es trobaren pares i monitors a la sala d’actes de la Casa de l’Església de Santa Maria del Fener. Els monitors han presentat el fil conductor, han comentat les excursions als pics d’Encampadana i del Comapedrosa, als llacs dels Collells i de Fontargent on ascendiran els ainistes 2019. Els pares han posat sobre la taula iniciatives, inquietuds i dubtes per millorar el programa educatiu i lúdic d’AINA.

Pares: -Quin és el rol que juga la confessionalitat catòlica a AINA?

Mossèn: -La confessionalitat d’AINA és l’Evangeli de Jesús on llegim: “Deixeu que els infants vinguin a mi”, que significa “cap nen sense colònies a l’estiu”. A AINA no es demana ni la partida de baptisme ni el certificat de primera comunió. Procura l’acolliment de tots els infants amb una predilecció envers els més febles. Déu estima la humanitat sencera, tots els homes i totes les dones del món amb un amor immens incondicional. En aquest amor, prioritza els infants. L’estimació es viu en la colla que fa la patrulla, en la convivència, en els cants, en l’austeritat, en l’esperit de servei, en l’alegria i en un humanisme que lluita contra l’egoisme i el tancament en un mateix.

Pares: -Al meu fill no li agrada cantar! Cal dedicar tant de temps al cant?

Monitors: -Ens felicitem que hi hagi a Andorra tants nens, adolescents i joves que s’apunten a les corals: Petits Cantors, Rock d’Encamp, Gospel de la Massana... És evident, però, que no tots tenen veu i coneixements per anar a una coral, AINA acompleix allò que tothom ha de fer: “cantar d’alguna manera”. El cançoner és, després de la muntanya, l’eina pedagògica més important: fem país, conreem la llengua catalana i la memòria, creem lligams de grups, traiem a fora l’alegria que portem a dins. Una cançó apresa als 7 anys a AINA als 80 encara es canta. Mossèn Ramon ens canta les cançons del taller de cants al Seminari: “La Muntanya venerada”. Nosaltres en creem de noves “Et trobaré a faltar”. Una monitora de l’UCPA ens lloava el cançoner d’AINA. El cant fa: “Rendre chacun acteur; aimer ceux que l’on sert; ne pas se prendre au sérieux et communiquer l’enthousisame.”

Pares: -A la nostra filla, allò que més li encanta són les disfresses dels monitors i monitores!

Monitors: -Una manera infal·lible de donar felicitat és la de l’humor. L’amor té com a germà l’humor. Els monitors hem perdut la por a fer el ridícul. La millor recompensa per a un monitor són les rialles dels infants, a la vegada que els comuniquem el valor del dia. Enguany, a aquest valor li diran “pedra preciosa”. L’humor s’acompanya de la saviesa!

Pares: -Amb tants nens, sempre n’hi ha que no s’adapten a l’ordre de la casa i molesten els altres nens. Els aparteu del grup? Els castigueu?

Mossèn: -El monitor s’ha de guanyar l’autoritat amb l’amor. Aleshores podrà posar línies vermelles. A més, en unes colònies no hi ha rellotge. Cal perdre tot el temps que calgui amb un nen en dificultats, i també amb els pares “Enfants en danger? Parents en difficulté? Le mieux, c’est d’en parler! Tot el temps que hi dediquem esdevé temps de vida; juguem, fantasiegem, imaginem, creem i de mica en mica li donem hàbits i seguretat. Tots els infants neixen buscant un vincle emocional. Alguns no el troben a casa.

Preguem a la meva Confident, Maria de Meritxell, que estima entranyablement tots els infants i és la bona Mare d’AINA, que tots els ainistes trobin aquests dies de colònies el vincle emocional que busquen per a les seves vides i que no se’ls acabi quan finalitzin els 14 dies de colònies.

tracking