ensurt a sant julià

La propietat haurà de pagar per l'esllavissada si n'és la responsable

El gabinet jurídic del Govern farà una anàlisi dels fets per dictaminar els culpables de l’esllavissada que hauran de rescabalar l’executiu

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern reclamarà rescabalaments pels diners destinats a la reparació dels desperfectes i a assegurar la zona de l’esllavissada de dissabte a la Borda Sabater als propietaris del terreny davant del Punt de Trobada si es demostra que en són els responsables. “El gabinet jurídic del Govern farà una anàlisi de tot el que ha esdevingut. Traslladarem tots els informes que tenim i els que es facin en el futur perquè ens diguin de qui és la responsabilitat”, va indicar ahir el cap de Govern, Xavier Espot, en una roda de premsa convocada després del consell de ministres extraordinari celebrat al matí per declarar d’emergència les obres que han de permetre reobrir dijous els quatre carrils de la CG-1.

Espot va ser molt prudent i malgrat dir que un primer informe geològic apunta la zona del desmunt com a origen de l’esllavissada, va matisar que “això no vol dir que els propietaris en siguin els responsables”.

En la compareixença, en què va estar acompanyat pel ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, i pel director del departament, Manel Riera, Espot va reiterar que el Govern “ha treballat en la seva deguda forma” abans de l’esllavissada i va recordar que en no tenir competències urbanístiques no podia actuar de cap manera en el terreny on hi va haver l’esllavissada.

Des de l’executiu es va recordar que la responsabilitat és dels comuns i que malgrat que el de Sant Julià de Lòria va informar per carta que havia enviat una missiva als propietaris del ter­reny, el Grup Cachafeiro, alertant-los sobre la situació de les proteccions, el Govern no tenia competències per fer res. “El comú va enviar la carta per a una bona coordinació entre institucions i no perquè el Govern en tingui cap competència al respecte”, va reiterar Espot.

Riera, per la seva banda, va fer una cronologia de l’obra, recordant que el 1990 es va donar llicència per excavar el terreny i que el 2011 el comú va atorgar una segona llicència per fer un centre comercial de 28.000 metres quadrats, amb quatre plantes soterrades i una de semisoterrada, i que portava associada una excavació addicional.

També es va fer un conveni entre els promotors i el Govern per fer uns ancoratges provisionals sota la CG-1, acord que tenia una durada de tres anys. El febrer de l’any passat l’executiu va instar els propietaris a fer un estudi sobre la situació d’aquests ancoratges. Un mes després, el Govern va rebre resposta dient que l’estudi ja estava encarregat. Riera va indicar que en cap moment s’han detectat indicis de moviments sota la calçada de la CG-1.

Mesures legislatives

Espot també va informar que el Govern durà a terme diversos canvis legislatius per minimitzar el risc d’esllavissades. Quan estiguin en vigor, els propietaris dels terrenys hauran de fer revisions cada cinc anys dels sistemes de protecció i s’hauran d’encarregar del seu manteniment. Hauran de notificar aquestes revisions al Govern i els comuns. Igualment, no s’atorgaran llicències per a moviments de terres si no van lligats a una construcció. Si aquesta no s’inicia en un temps encara per determinar la llicència caducarà i el constructor haurà de restituir el terreny a l’estat inicial.

L’executiu preveu tenir enllestit en sis mesos un reglament tècnic d’inspecció sobre ancoratges i consensuarà un pla actuació amb els comuns per analitzar tots els terrenys amb desmunts que hi hagi al país i analitzar els mecanismes de seguretat.

LA BORDA SABATER, ZONA DE RISC BAIX

El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, va explicar que la zona on hi ha hagut el despreniment estava catalogada de risc baix d’esllavissades. Després dels fets de dissabte, va indicar el ministre, es revisarà la cartografia de la zona. “És una zona de risc baix però ara caldrà fer un estudi geològic de risc concret, la qual cosa comportarà una modificació de la cartografia”, va dir el titular de la cartera d’Ordenament Territori. El director del departament va explicar que des de dissabte a les sis del matí han caigut de la muntanya uns 30.000 metres cúbics de pedres i terra.

INICI DE LES OBRES DE SEGURETAT I CANVIS EN ELS CARRILS D'ACCÉS

El consell de ministres va declarar ahir d’emergència les obres al tram de la CG-1 afectat per l’esllavissada i a les set del matí els operaris van començar a treballar per tal de reobrir els quatre carrils dijous. Els murs que s’estan aixecant per fer segur el pas de vehicles són provisionals i més endavant es construiran unes proteccions definitives d’uns 10 metres d’alçada. L’esllavissada inicial cada cop deixa anar menys rocs i com es ve dient des de dissabte, el que més preocupa és el talús que hi ha darrera del magatzem del comú de Sant Julià de Lòria. “Encara no ha caigut, però caurà. D’aquí a dues hores, dos dies o sis mesos, però caurà”, va indicar el cap de Govern, Xavier Espot. Durant el matí es va preparar el terreny i a la tarda es va començar a col·locar el mur provisional de protecció davant de la nau comunal. “Tenim una reducció important del risc, segons ha dit la empresa que tenim contractada de geotècnia”, va explicar el ministre Torres. Aquest fet va permetre obrir un carril a la part davantera de l’aparcament del Punt de Trobada, els vehicles ja no hauran de passar per dins de l’aparcament i d’aquesta manera es preveu evitar les retencions. El pas de camions i autocars es continuarà fent pel carril habilitat a tal efecte a la CG-1, d’un en un i amb el control de la policia.

La propietat haurà de pagar per l'esllavissada si n'és la responsable

La propietat haurà de pagar per l'esllavissada si n'és la responsable

La propietat haurà de pagar per l'esllavissada si n'és la responsable

tracking