Cristina Canut

“Un país amb l'objectiu de ser destí 'low cost' té els dies comptats”

La presidenta d'Autèntics Hotels d'Andorra lamenta que s’han fet polítiques turístiques i hoteleres que han apostat per ser una destinació barata i celebra que s’estiguin reconduint i es vagin augmentant els preus

“Un país amb l'objectiu de ser destí 'low cost' té els dies comptats”Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El col·lectiu reconeix certa millora i que han deixat de perdre diners, i insisteixen que cal aplicar eines per impedir les pràctiques deslleials en política de preus. En declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.

Anunciava el ministre Camp una estimació d’un increment d’entre un 3% un 4% de visitants el 2016, hi estan d’acord?

No hi ha hagut gaire diferència entre el 2016 i el 2015, simplement s’ha confirmat l’estabilització. No podem dir que ha sigut un any molt millor, ha sigut una mica millor. És a dir, s’estan consolidant les xifres, potser anem a millor però no podem dir que hem doblat els beneficis, no va per aquí això encara. Estem estabilitzant perquè s’ha de tenir en compte que estem en un sector que està sobredimensionat, amb els apartaments turístics, que són molts els que cada hivern s’incorporen al mercat.

Els turistes venen per l’atractiu o perquè es tiren els preus?

Per la setmana de la Puríssima hi havia gent que llogant el pack apartament i forfet per a la família els sortia més econòmic que comprar el forfet a taquilla.

Com és possible?

No ho sé, l’estació [Grandvalira] és conscient d’aquest problema i hem parlat amb membres de la direcció i s’han marcat a 3 anys vista controlar aquestes vendes que no són directament fetes per l’estació. Tot el que venen per paquets han reduït les comissions als intermediaris perquè eren molt altes i permetien a qui fa la revenda jugar molt amb el preu, i ara estan posant en marxa polítiques per, en un termini de 3 anys, canviar això. Una altra cosa és que ho veiem a la pràctica, suposo que ho notarem una mica més l’any que ve.

Hi haurà un nou marc legal per als apartaments turístics.

Autèntics Hotels va començar a demanar al ministre Camp una regulació dels apartaments en el primer mandat i estem supercontents que hi hagi una nova llei, però ja l’hauríem de tenir. Pensem que la raó final que ha acabat motivant el Govern a posar en marxa la llei és que els apartaments que no estan regularitzats escapen a la fiscalitat, tots paguem IGI i els impostos que ens toquen, i tots aquests apartaments, que de fet parteixen d’un permís de construcció d’apartaments que estaven destinats a la venda, ara estan tenint una activitat al sector turístic i fàcilment escapa a la imposició.

Els apartaments són el gran competidor dels hotels?

No, per ser un bon destí turístic has de tenir de tot. Hotels de dos estrelles, de tres, de cinc, cases rurals, apartaments, però cada tipus d’allotjament ha de tenir clar el seu segment del mercat i ha de practicar uns preus adaptats a aquest segment. El que no és normal és que en un hotel de 3 estrelles estiguin competint directament amb hotels de 4 i 5 estrelles o inclús que no puguin competir. I amb els apartaments el que no és normal és pràcticament regalar-los, i a partir del moment que els vens a preus irrisoris ets un competidor que fas mal a tot el sector.

On està el benefici si es tiren els preus?

La majoria de membres de la Unió Hotelera va començar amb la crisi aquestes polítiques de baixar preus per intentar compensar en volum el que no gua-nyaves en preu, i penso que se n’estan penedint i ens consta que des de la UH s’està incentivant els membres a intentar, a poc a poc, anar pujant una temporada rere l’altra els preus, perquè arriba un moment que encara que tinguis bones ocupacions, que no és el cas, és el cas puntual en èpoques ben precises, el retorn financer no és suficient per poder reinvertir en el negoci.

A Autèntics Hotels s’han vist obligats també a baixar preus?

Som un grup de gent que no estem d’acord amb aquesta política i per això vam sortir de la UH. A Autèntics Hotels, amb hotels molt diferents, ens uneix la voluntat de resistir amb els preus, també hem de dir que no els hem pogut pujar gaire. La majoria està treballant a preus inferiors a fa 10 anys, però nosaltres almenys els hem mantingut.

Creuen que la política que segueix la UH està contribuint a reduir la qualitat?

No, no, també hi ha gent a la UH que ho està enfocant amb una visió diferent. El problema és que la majoria d’hotels que han obert els últims anys són de 4 i 5 estrelles grans que amb les polítiques de preus que practiquen abarquen molt més del segment de clients que els pertoca. Estem parlant d’hotels amb moltes tarifes, tenen gent que paga el preu d’un 4 estrelles però barregen un grup escolar, i no som partidaris d’aquesta manera de fer hoteleria. No és normal que qui té un hotel de 3 estrelles no es molesti a fer pressupostos perquè sap que no pot competir amb un de 5 estrelles, ni que un de 5 estrelles pugui treballar a preus inferiors que un de 3. Per impedir aquestes pràctiques deslleials i abusives entre establiments hotelers –no em fico en els apartaments– existeixen eines de la classificació, i és el que hem demanat al ministre.

Andorra s’ha convertit en una destinació de ‘low cost’?

Andorra no ha estat mai una destinació de luxe com poden ser altres països petits, però la sensació que tenim és que si no es marca una política turística molt clara des de Govern i que la tinguin assimilada, molt assimilada altres organismes, com Andorra Turisme i que tots anem focalitzats cap a la mateixa direcció, no sabem massa cap on naveguem. Estem convençuts, i qui ens assessora a França en aquest sentit ens dona la raó, que un país que es fixa com a objectiu ser un destí turístic de low cost té els dies comptats.

Consideren que aquesta és l’aposta que està fent Andorra?

En un moment donat sí. Pensem que potser s’estan adonant que no és la millor solució, però en un moment donat vam tenir la sensació que s’estava apostant per anar cap aquí.

Accions d’Andorra Turisme, com el Cirque du Soleil, l’Andorra Shopping Festival o les promocions, contribueixen a donar imatge de destinació barata?

S’han de fer coses, la marca Cirque du Soleil està reconeguda internacionalment, no dona una imatge de low cost. Quan hem criticat el Cirque ho hem fet perquè no entenem que s’assimili a gratuït, creiem en el producte, però no a regalar-lo. També vam estar molt en contra el primer any sobretot del fet que no es controlés com algunes empreses utilitzaven les entrades que havien comprat per fer venir gent a Andorra. Pensem que el Cirque du Soleil és un bon producte i que un destí turístic ha de fer coses per atreure els visitants.

Quina és la relació amb el ministre Camp, perquè han tingut alguna discrepància?

Sí, hem tingut alguna discrepància perquè tots sabem el que ens hi juguem, i quan tens la sensació de ser molt incomprès a vegades els nervis et juguem males passades i et rebotes.

tracking