INSTITUCIONS

La Seu vol col·laboració d’Andorra per frenar l’increment del cens

L’augment d’habitants procedents del Principat comporta tensions en l’àmbit escolar a la capital de l’Alt Urgell

L’alcalde de la Seu, Joan Barrera, i Conxita Marsol, durant la trobada.

L’alcalde de la Seu, Joan Barrera, i Conxita Marsol, durant la trobada.SFGA / J. A. VILADOT

Blanca Castellví
Publicat per
Blanca Castellví
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

La Seu d’Urgell està experimentant un increment disparat del cens. Una situació que ha portat l’alcalde de la capital urgellenca, Joan Barrera, a reclamar la col·laboració d’Andorra per regular el creixement desmesurat d’habitants. I és que Barrera assegura que té la certesa d’estar rebent, cada cop més, treballadors provinents del Principat. L’arribada de peruans, argentins i colombians, principalment, causa tensions no desitjades a la Seu i comarca. Unes conseqüències de què es ressenten les escoles, tot i que ara per ara no afecten el servei sanitari. Així ho va fer saber Barrera a posteriori de la reunió mantinguda amb la ministra de Presidència, Conxita Marsol. La trobada va permetre a l’alcalde de la Seu posar sobre la taula la preocupació de l’administració urgellenca i posar de manifest la necessitat de treballar conjuntament amb el Principat per evitar irregularitats. “Som una comunitat unida amb llaços i Andorra, tot i ser un país sobirà que ha de fer allò que li convingui, ha de tenir en compte que tot el que fa té conseqüències per als veïns”, va afirmar Barrera.

Solucions

L’alcalde va aprofitar l’ocasió per sol·licitar canvis en la normativa. “Calen solucions que no carreguin la Seu de persones i el gruix de la problemàtica ha de ser autogestionat per Andorra”, va expressar Barrera, que per la seva banda poc pot fer, ja que està obligat a empadronar tothom. La ministra Marsol va assegurar que el Govern ja està treballant en aquests aspectes. L’aplicació d’un sistema de contractació en origen és una de les solucions previstes per l’executiu. Paral·lelament, s’estableixen “una sèrie de restriccions a nivell d’immigració, com ara el tema de limitar la figura del desplaçat”, va afegir Marsol. Una restricció establerta per la Llei del creixement sostenible amb la qual només permet el trasllat a persones que treballen per a empreses dels països comunitaris.

“Calen solucions que no carreguin la Seu, el gruix ha de ser autogestionat per Andorra”
Joan Barrera, Alcalde de la Seu d’Urgell
 

La ministra de Presidència va recordar les mesures implementades pel Govern. Les accions preveuen incrementar els controls fronterers i els controls interns. Marsol va compartir, alhora, l’evolució del nou parc públic d’habitatge de lloguer a preu assequible, que a final d’enguany ja disposarà de 200 pisos d’un total de 500 que s’estan construint i que seran una realitat el 2027. Una línia de treball compartida amb la Seu projectarà un parc d’habitatge públic de 100 pisos.

Ambdues parts van coincidir a defensar la col·laboració entre Andorra i l’Alt Urgell com a pol econòmic i van valorar el paper dels treballadors transfronterers en els sectors de l’educació, l’atenció hospitalària, i la gestió de negocis i serveis diversos. En resum, persones que formen part del teixit productiu d’Andorra i del seu èxit. El diàleg continuarà a través del grup de treball sobre reptes fronterers, ja en funcionament, a final de setembre. La ministra Marsol va valorar molt positivament la reunió amb l’alcalde Barrera. “És bo que mantinguem aquestes reunions, que posem sobre la taula les tensions que puguem tenir els uns i els altres, sobretot pel que fa a creixement, que ara és un dels reptes que tenim, almenys a Andorra i, pel que veig, també a la Seu”, va destacar Marsol.

David Forné.

David Forné.

EUROPA SUBVENCIONARÀ L'ESTUDI DEL TRAMVIA AMB 329.841 EUROS

El projecte d’interconnexió amb tramvia entre Sant Julià de Lòria i la Seu d’Urgell rep el suport provisional del programa europeu de cooperació transfronterera Poctefa. La iniciativa, batejada com a Tramvalira, va ser valorada com la millor de la convocatòria de l’àrea funcional de muntanya est (AFME), amb una puntuació de 87,07 sobre 100, i rebrà un total de 329.841,56 euros per impulsar els estudis de viabilitat tècnica i econòmica del projecte. Tot i que el Principat no pot rebre finançament europeu de manera directa, a causa de la seva situació fora de la Unió Europea, el Govern aportarà al projecte els estudis de viabilitat que ja s’estan elaborant a escala nacional. Serà la Generalitat de Catalunya qui rebrà oficialment els fons europeus. El projecte té com a objectiu avaluar la possibilitat d’allargar la futura línia de tramvia nacional fins a la capital de l’Alt Urgell.

El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat, David Forné, va valorar positivament l’aprovació provisional del projecte. “És una mostra clara de la voluntat del Govern per seguir explorant alternatives de mobilitat sostenible i millorar la vida dels ciutadans d’Andorra i també dels que viuen fora del nostre país”, va destacar. Forné va recordar que l’estudi s’emmarca dins l’estratègia nacional de desplegament del tramvia entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria, i que el projecte transfronterer en seria una prolongació natural fins a la Seu.
tracking