DADES DEL PRIMER TRIMESTRE DE LA BRANCA GENERAL

Uns 38 milions en prestacions sanitàries

La despesa de la CASS augmenta un 11,3% respecte al mateix període de l’any anterior

L’hospital Nostra Senyora de Meritxell.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

La despesa sanitària manté la seva tendència a l’alça a Andorra. Segons les dades publicades per la Caixa Andorrana de la Seguretat Social (CASS) en l’execució pressupostària del primer trimestre del 2025, les prestacions sanitàries reemborsades han ascendit a 38,3 milions d’euros, un increment de l’11,3% respecte al mateix període de l’any anterior.

Aquestes prestacions inclouen atenció mèdica i quirúrgica, serveis farmacèutics, proves diagnòstiques, ortopèdia i tractaments hospitalaris, entre d’altres. Segons l’informe, la despesa en hospitalització ha estat la més destacada, amb 13,8 milions d’euros, seguida de la farmacèutica amb 4,6 milions i la consulta d’atenció primària amb 3 milions. Totes les categories principals han experimentat increments significatius, en especial l’ortopèdia, que ha crescut un 22%.

13,8Milions d’euros en despesa d’hospitalització

La branca general de la CASS ha destinat així el 96,3% del total de prestacions econòmiques a cobrir aquestes necessitats sanitàries, mentre que la resta s’ha assignat a prestacions per incapacitat, maternitat, invalidesa i altres conceptes. En conjunt, la despesa en prestacions de la branca general s’ha situat en 39,5 milions d’euros, segons es desprèn de les dades consolidades.

4,6Milions d’euros en despesa farmacèutica

3,05Milions d’euros en consulta d’atenció primària

Aquest augment en la despesa sanitària es produeix en un context de creixement de l’activitat mèdica i farmacèutica, i es veu afavorit pel bon comportament dels ingressos per cotitzacions, que també han crescut durant el primer trimestre. El nombre d’assalariats afiliats ha augmentat un 2,9% i el de treballadors per compte propi, un 6,3%, segons el mateix informe.

Factors estructurals

La CASS atribueix aquest increment a diversos factors estructurals, com ara l’envelliment de la població, l’accés creixent a serveis especialitzats i l’impacte de l’ús intensiu de la xarxa assistencial. A més, destaca que s’ha produït un increment notable en la prescripció i el consum de medicaments d’alt cost. En paral·lel, les derivacions a centres sanitaris externs també han repuntat, fet que contribueix a tensionar la sostenibilitat del sistema a mitjà termini.

tracking