SALUT

AUTEA es marca el repte de diagnosticar i tractar adults amb trastorn autista

El servei de l’associació manté la prevalença de diagnòstic d’una dona per cada 3 o 4 homes

Membres d’AUTEA al Consell General el juny del 2024.

Membres d’AUTEA al Consell General el juny del 2024.Consell General

Blanca Castellví
Publicat per
Blanca Castellví
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

L’Associació del Trastorn de l’Espectre de l’Autisme d’Andorra (AUTEA) ofereix un servei especialitzat de diagnòstic i intervenció (SEDI) per a persones, sobretot, en l’edat adulta, ja que les proves de detecció precoç en nenes i nens es fan des de serveis especialitzats com poden ser els del SAAS. Els pacients que rep l’associació són persones que han passat la seva infantesa i adolescència sense un diagnòstic i que amb 30, 40 o, fins i tot, 50 anys “prenen certa consciència que alguna cosa passa i volen entendre’s una mica més”. Així ho va explicar la vicepresidenta d’AUTEA, Inés Martí.

AUTEA va compartir que un 87% dels adults que passen les proves SEDI reben un diagnòstic de trastorn de l’espectre autista (TEA). Martí va afirmar que “per a elles és important acceptar-se millor perquè són persones que han patit molt, que ho han portat d’una forma molt silenciada i això també pot causar dificultats”. El motiu que porta una persona adulta a voler esbrinar si té TEA és la “dificultat d’integració social”, va afegir Martí. Algunes de les situacions que els criden l’atenció són el bullying a l’escola, el mobbing a la feina i les dificultats per fer amics.

“Quan s’inicia la inserció laboral en l’edat adulta és quan ara mateix tenim problemes”Inés Martí, Vicepresidenta d’AUTEA

El repte d’AUTEA a dia d’avui “és l’acompanyament de les persones quan ja arriben a una edat adulta”, ja que “quan s’inicia la inserció laboral és quan ara mateix tenim problemes”, va afegir. L’associació està treballant en un nou programa anomenat Reconnecta “per persones adultes amb TEA que no tenen cap mena de vincle amb espais d’educació, socials, laborals”. S’està treballant, per tant, a “donar un servei que els ajudi a reconnectar amb la societat perquè puguin desenvolupar-se, continuar estudiant, buscar una feina, tenir una miqueta de xarxa social que tots necessitem”. Així ho va explicar Martí, que va afegir “de moment tenim entre 8 i 12 usuaris molt identificats amb aquesta necessitat i esperem poder-ho tirar endavant”.

Des de l’associació es troben “amb cada vegada més dones”, va afirmar Martí, que va posar sobre la taula la problemàtica de l’infradiagnòstic de les dones amb TEA: “els estudis s’havien fet sempre posant el focus en els homes i la simptomatologia del TEA femení és diferent”. Els efectes del trastorn en l’àmbit femení encara es troben en processos d’estudi i encara falta molta bibliografia perquè els psicòlegs identifiquin un trastorn de l’espectre autista en nenes petites. Segons les dades del SEDI es diagnostica una dona per cada 3 o 4 homes.

tracking