LA PROPOSTA DE L'OBLIT
Naudi, Montané i Benchluch desgasten la majoria per BPA
Els tres consellers van vetar la resposta a l’advocat dels germans Cierco negant tota possibilitat a l’amnistia.

Consell General
La posició dels consellers demòcrates sobre la possibilitat que el Consell aprovés una llei d’amnistia per esborrar qualsevol delicte i responsabilitat de tots els encausats pel cas BPA era diàfana: un no rotund. Ho van deixar clar fa cinc mesos i des d’aquell moment només han refermat la seva decisió. Per això va sorprendre el silenci que van mantenir dijous després de les declaracions de l’advocat contractat pels germans Cierco per liderar l’ofensiva de cara a obtenir el perdó general. Aquest va afirmar que ara “tenia una bona percepció” per tirar endavant la proposició de llei. L’explicació a la falta de posicionament és que tres consellers de la majoria es van negar a firmar un comunicat contradient les afirmacions de l’advocat i negant qualsevol possibilitat de tancar totes les causes fora dels tribunals. Carles Naudi, de Ciutadans Compromesos, David Montané i Salomó Benchluch en van ser els responsables. Els dos primers consellers díscols anaven en coalició a la llista parroquial de la Massana mentre que el tercer era suplent a Escaldes i va accedir al Consell quan Trini Marín va ser nomenada ministra. La posició de Naudi, Montané i Benchluch suposava, de fet, que el grup majoritari a la cambra perdia aquesta condició en obtenir la iniciativa només el suport de tretze dels setze parlamentaris. Malgrat aquest entrebanc en la bona sintonia que havia mantingut fins ara la majoria en grans i a cops polèmiques qüestions durant la legislatura, no es preveu de moment que pugui desembocar en el trencament del grup, que deixaria el Govern en una posició més que delicada.
INESPERAT
Carles Naudi va ser especialment combatiu en la negativa quan va exposar davant del grup parlamentari que abans de pronunciar-se i decidir si donava suport a un comunicat conjunt volia llegir-se amb detall tota la documentació. Uns arguments que van agafar d’imprevist la resta de consellers, perquè en aquest punt l’advocat dels Cierco fa més d’un any que manté reunions amb totes les autoritats del país, entre les quals hi ha els màxims responsables de CC, per tant, amb Naudi, entre d’altres, per explicar-los el projecte. Però el que va ser totalment inesperat i transcendent va ser la negativa dels dos consellers de DA. A final d’octubre de l’any passat després d’una ronda de contactes del representant legal amb tots els grups polítics, els demòcrates en bloc van decidir que la proposta dels Cierco era inviable. “No respecta les regles bàsiques de l’estat de dret, la Constitució, ni el jurament de conseller”, va declarar Jordi Jordana en representació de tot el grup, quan encara no havia estat “recusat” pel flamant advocat i germà, Xavier Jordana. I no tan sols DA, sinó també el PS es va mostrar contrari a la proposta d’aministia amb un “no ho veiem factible” de Pere Baró, per a continuació matisar les paraules. Ara ni això. Mentre que Concòrdia i Carinne Montané no han variat l’estratègia d’evitar posicionar-se.
Xavier Espot ha aguantat sol, sense suports explícits, els atacs, calúmnies i mentides de les quals ha estat víctima. Fins fa poc no ha trobat una mínima empara entre els seus. Encara que després de la crisi de dijous sembla que comença a descafeïnar-se.
LA RESPONSABILITAT CIVIL S'EXTINGIRIA PERÒ AMB EXCEPCIONS
La iniciativa que s’ha posat sobre la taula i que s’ha traslladat a un centenar de persones amb responsabilitats institucionals, polítiques i financeres, que avaluen els grups parlamentaris i que ara s’exposa públicament per implicar la ciutadania suposaria l’oblit de tots els procediments penals, però l’altra excepció serien les presumptes responsabilitats en les quals hagin incorregut clients del banc que l’hagin usat per blanquejar diners procedents d’activitats delictives. A aquests “se’ls ha de jutjar sense remei”, va afirmar Jordana.

Xavier Jordana.