RESPOSTA
La manca de recursos frena el pla estratègic de museus 2017-2023
Cultura indica que diverses de les accions previstes no s’han pogut materialitzar

Els murals de Sant Esteve a l’Espai Columba.
El pla estratègic de museus 2017-2023 es va concebre amb l’objectiu de modernitzar i potenciar el sector museístic del país, amb la voluntat de fer-lo més atractiu per als residents i turistes. No obstant això, la seva execució no ha estat exempta de dificultats. Diverses accions previstes no s’han pogut materialitzar a causa de la manca de recursos financers i humans, així com per canvis de prioritats del Govern. Entre les principals mancances destaca la no creació del registre de museus d’Andorra i del reglament general per regular-ne el funcionament, aspectes que haurien de proporcionar un marc normatiu estable per al sector. Tampoc no s’han desenvolupat algunes eines digitals previstes, com ara les aplicacions intramurs per enriquir l’experiència del visitant o la implementació de pantalles tàctils informatives en punts clau del país. Així es desprèn de la resposta escrita del Govern a la parlamentària del PS Susanna Vela, que va preguntar sobre el desenvolupament del pla estratègic de museus 2017-2023 i del pla estratègic de cultura 2030.
Un altre dels punts crítics ha estat l’endarreriment en la creació del Museu Nacional d’Andorra, un projecte llargament reivindicat i inclòs dins del pla estratègic. Tot i que s’ha avançat en la definició del projecte museològic, encara no s’ha trobat cap espai adequat per a la seva ubicació, fet que ha impedit l’execució del projecte museogràfic. Segons la resposta del Govern a la pregunta parlamentària formulada pel Partit Socialdemòcrata, la priorització d’altres inversions, com ara la recuperació de les pintures de Sant Esteve d’Andorra la Vella, ha fet que aquest projecte quedés en segon pla.
Malgrat aquestes mancances, el pla també ha servit per impulsar diverses iniciatives que han modernitzat l’oferta museística del país. Entre les accions realitzades destaca la transformació del Museu Postal, que ha passat a ser un espai digital consultable en línia, amb una inversió de gairebé 18.000 euros. Així mateix, s’ha renovat el discurs museogràfic de la Casa Museu d’Areny-Plandolit i de Casa de la Vall, incorporant noves narratives i tecnologies, com ara el sistema d’hologrames El somni de Don Guillem, que ha tingut un cost total de més de 158.000 euros. També s’ha potenciat l’experiència digital als museus amb la creació de pòdcasts i recursos interactius, així com l’ampliació del servei d’audioguies en cinc idiomes.
Pel que fa a la projecció internacional, s’han establert algunes col·laboracions, tot i que la crisi sanitària del 2020 va frenar molts projectes. En aquest sentit, la resposta del Govern admet que l’estratègia de posicionament internacional dels museus andorrans no s’ha assolit plenament, i que aquesta línia d’acció s’ha incorporat al nou pla estratègic de museus i monuments nacionals 2024-2030.
MILLOR PLANIFICACIÓ
Aquest nou pla pretén recuperar algunes de les accions ajornades i garantir-ne l’execució en els pròxims anys. Entre els objectius principals hi ha la creació del Museu Nacional, el desenvolupament d’una regulació específica per als museus del país i la implementació de noves tecnologies per fer-los més accessibles i atractius. El Govern assegura que el nou pla comptarà amb una millor planificació dels recursos disponibles per evitar els endarreriments i mancances que han marcat el període anterior.