REGLAMENT PER A L'HABITATGE D'ARRENDAMENT SOCIAL

Els ingressos decidiran l'accés a un pis de lloguer assequible

Disposar de recursos econòmics mínims atorgarà 50 punts als aspirants a ocupar un d’aquests pisos públics

L'edifici de l'antic hotel Àrtic on es faran pisos de lloguer social.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els ingressos nets suposaran el criteri més important per accedir a un pis de lloguer assequible. El sistema que es farà servir és el de punts i aquelles persones o famílies que tinguin més precarietat econòmica en sumaran 50. Aquests van disminuint a mesura que els ingressos van a l’alça.

Altres requisits que es tindran en compte són haver residit a Andorra durant 10 anys de forma ininterrompuda, que l’habitatge al qual s’opta estigui ubicat a la mateixa parròquia on es viu i que hi hagi algun familiar amb necessitats especials, situació que podrà acumular fins a un màxim de 30 punts.

Aquests són els criteris bàsics que es preveuen en el decret d’aprovació del Reglament d’accés, adjudicació i gestió del parc públic d’habitatges a preu assequible, signat pel cap de Govern, Xavier Espot, i que dilluns presentarà la ministra d’Habitatge, Conxita Marsol, ja que està previst fer l’entrega aviat de les primeres claus.

Per aconseguir un d’aquests pisos de lloguer reduït cal accedir primer a un registre. No tothom ho podrà fer, ja que està acotat i és la base de dades de les persones i famílies que compleixen els requisits d’accés per a l’adjudicació dels habitatges públics de preu assequible. S’han de complir per “garantir els principis d’igualtat i de concurrència en l’accés”.

Qui estigui dins d’aquest registre es converteix automàticament en candidat a ocupar un d’aquests immobles, encara que l’adjudicació es farà per punts, que s’atorguen segons els criteris que es recullen en aquest reglament. N’hi ha quatre. Un és demostrar més de deu anys de residència ininterrompuda (10 punts). El segon, que pot permetre tenir 50 punts, fa referència als ingressos nets anuals (vegeu quadre). Els superiors o iguals a 1,01 i inferiors o iguals a 1,1 vegades el salari mínim atorgaran 50 punts. Per la franja baixa, els superiors o iguals a 2,01, només 10 punts.

Per estar inscrit a la parròquia on s’ubica l’habitatge, en un termini ininterromput de dos anys amb anterioritat a la data de la convocatòria, s’atorguen 10 punts. També es té en compte el que s’anomena especial necessitat d’habitatge: s’atorguen 10 punts als expedients en què, en relació amb la persona sol·licitant o qualsevol membre de la unitat familiar de convivència, concorre alguna de les circumstàncies següents, amb un màxim de 30 punts, si hi concorren diverses: persones amb discapacitat; famílies monoparentals; víctimes de violència de gènere; persones de més de 65 anys, i de menys de 35 anys. Les víctimes de violència de gènere hauran d’aportar un informe del servei d’atenció a víctimes de violència de gènere, sempre que hi estiguin vinculades una denúncia, un informe de l’àmbit social o de la salut amb indicadors de maltractament, o la sentència de condemna. En cas d’empat en la puntuació, l’adjudicació es farà mitjançant sorteig per insaculació notarial.

Per arribar a tenir opcions, cal complir una sèrie de criteris per ingressar primer al registre: residir a Andorra durant un període mínim de cinc anys ininterromputs. Computa l’estada a l’estranger per raó d’estudis o per tractament mèdic.

Per demostrar que hi ha necessitat de disposar d’aquests habitatges públics, ni la persona sol·licitant ni cap dels membres de la unitat familiar de convivència poden tenir un habitatge, ni a Andorra ni a l’estranger, en propietat, amb dret de superfície o d’usdefruit; ni poden gaudir d’un habitatge per raó del càrrec o les funcions professionals que exerceixen o porten a terme; ni gaudeixen d’un habitatge del qual la part arrendatària té una relació de parentiu amb la propietat de l’habitatge de fins al segon grau de consanguinitat, adopció o afinitat. El reglament aclareix que en cas que la propietat sigui d’una persona jurídica, la relació de parentiu s’entén pel que fa als socis o membres de la persona jurídica de manera individual.

La persona sol·licitant o la unitat familiar de convivència ha de destinar al pagament de la renda de lloguer de l’habitatge més del 30% dels seus ingressos. També s’exigeix disposar d’uns ingressos mínims anuals nets superiors a 1,01 vegades el salari mínim vigent, i màxims de fins a 2,2 vegades el salari mínim. En el cas de famílies amb dos o més fills menors a càrrec, els ingressos màxims anuals nets s’incrementen fins a 2,5 vegades el salari mínim, sempre que ambdós progenitors acreditin una font regular d’ingressos.

També cal que el patrimoni de la persona sol·licitant o membres de la unitat familiar de convivència no superi la quantitat de quatre vegades el salari mínim en còmput anual. S’inclouen dins aquest concepte els recursos dineraris en qualsevol entitat financera, qualsevol immoble o dret real amb contingut econòmic, així com el valor dels béns mobles que estiguin inscrits en qualsevol registre.

Sistema de puntuació

tracking