Economia

L'intent de la Seu d'explotar el 'tax free' amb una app no ha funcionat

El supermercat Mercadona capitalitza l’atracció del comprador d’Andorra

La màquina de validació del 'tax free' a la duana.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El tax free ha suposat el retorn de 5,04 milions d’euros a residents a Andorra durant el 2023, segons les dades facilitades per l’Agència Tributària espanyola. La xifra és gairebé un milió d’euros més elevada que la d’un any enrere, quan les devolucions de l’IVA de productes adquirits a Espanya van sumar 4,16 milions d’euros. La hisenda espanyola constata que “la majoria de sol·licituds de reemborsament corresponen a compres de productes alimentaris” i certifiquen l’impacte que té l’establiment Mercadona en aquesta xifra. I és que el supermercat té un sistema automàtic i molt àgil de retorn per als clients d’Andorra que recuperen el valor dels impostos retornats en la següent compra –prèvia validació de la documentació a la duana–.

En canvi, l’intent de la resta de comerç de la Seu de captar clients andorrans amb l’ham del tax free no ha reeixit. L’aliança amb Woonivers per disposar d’un model àgil per facilitar el retorn de l’IVA als compradors d’Andorra està aturada perquè el sistema, que es basava que el client, mitjançant l’aplicació, únicament havia d’escanejar el tiquet de compra amb el telèfon mòbil per sol·licitar-ne el retorn va generar alguns problemes, segons van indicar des de l’entitat que aplega el comerç de la capital alt urgellenca. El col·lectiu i els responsables de l’app tenen previst tornar-se a trobar en les properes setmanes per mirar de donar un nou impuls a la cooperació, però ara per ara els establiments de la ciutat que tramiten el retorn impositiu són els que ho han fet tradicionalment i tenen el sistema per la mà.

En el cas de Mercadona, l’empresa apunta que l’establiment de la Seu tramita el tax free en un 15% dels tiquets de compra que genera, que representen un 30% de la facturació. L’automatització del sistema a partir del gener del 2019 a la duana de la Farga de Moles més la supressió del límit per sol·licitar-ne la devolució (amb anterioritat el tiquet havia de ser almenys de 90 euros) ha disparat el tràmit i l’establiment de la cadena d’alimentació espanyola ha capitalitzat l’atracció del comprador d’Andorra. Des del col·lectiu comercial de la capital alt urgellenca apunten que només un model àgil que no impliqui tràmits i paperassa al petit comerç pot afavorir que els establiments s’hi sumin. Però per ara aquella campanya que es va llençar el 2021, que apuntava a “Tota la Seu tax free” ha quedat en declaració d’intencions.

tracking