Sanitat

El servei de transport sanitari està abocat a un nou concurs

La parapública descarta fer-hi una aportació econòmica i a l’empresa adjudicatària no li quadren els comptes

Ambulàncies a la base de l'empresa concessionària.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El SAAS no hi aportarà ni un euro i la concessió del transport sanitari no urgent té els dies comptats. El conveni que empresa i treballadors van consensuar semblava que posava fi a un conflicte que ha perdurat des que l’actual adjudicatària va agafar el relleu d’Ambulàncies del Pirineu, però els comptes no surten i el malestar entre la plantilla i els responsables ha estat constant.

Fa un mes, l’UTE i el personal van tancar el conveni que entrarà en vigor l’1 d’abril. Andorrana de Transport Sanitari (ATS) es va comprometre a algunes millores, com introduir la tretzena paga, però conscient que no té prou recursos i que necessita que el SAAS per respectar un conveni que ja ha estat lliurat a Inspecció de Treball.

Fonts dels treballadors han indicat que el SAAS ha fet saber que no té voluntat de fer una aportació econòmica a la concessionària i que aquesta ha d’assumir el que imposava l’edicte. La possibilitat que Ambulàncies Egara (majoritària a l’UTE) aporti diners a Andorra (es calcula que serien necessaris uns 300.000 euros) no es contempla, ja que el problema amb què es troba ATS és que amb la plantilla actual no pot complir les hores presencials i les guàrdies que va contemplar la concessió.

El conveni va ser acceptat per l’empresa per millorar les condicions laborals, però si res no canvia (i res no fa pensar que sigui així) l’1 d’abril probablement ATS comunicarà que no pot oferir més aquest servei, i el SAAS haurà de convocar un nou edicte. Anteriorment, la parapública oferia una quantitat fixa a cada empresa i a banda es facturava cada servei que es feia. Per exemple, el trajecte en ambulància a Barcelona sense infermera té un cost de 800 euros. En el concurs que va guanyar ATS, les condicions van canviar. Les empreses van fer les seves ofertes per quedar-se amb el transport sanitari no medicalitzat i el SAAS va triar la que va considerar més adient. Per tant, es considera que en aquesta concessió qui va posar les condicions va ser la mateixa empresa.

Les mateixes fonts indiquen que l’UTE no va fer un càlcul precís de les 35.000 hores de servei presencial exigides en el concurs públic, i de la mateixa quantitat pel que fa a les hores localitzables. Aquest ha estat el gran estira-i-arronsa entre la direcció i els empleats perquè els primers eren conscients que no podien fer front a la despesa que suposa el sistema que impera per a les localitzables, que abans es podien fer des del mateix domicili. Com que les localitzables són voluntàries, l’empresa disposa de poc personal i hauria de fer noves contractacions, una opció inviable econòmicament.

Sense la injecció econòmica del SAAS, el pròxim 1 d’abril tot fa indicar que l’adjudicatària abandonarà el servei, encara que el conveni ha de ser respectat.

CLAUS

1. Les ambulàncies del cos de bombers

Fins al 2007 tots els serveis d’ambulàncies estaven a càrrec del cos de bombers. Després, es va decidir externalitzar el transport sanitari no medicalitzat.

2. El Govern n’assumeix el dèficit

El 2007 el Govern es va comprometre a assumir el dèficit que poguessin tenir les empreses privades guanyadores del concurs.

3. La Creu Roja no va veure viable competir-hi

La Creu Roja es va autodescartar; va considerar que sense el suport públic no tindrien opcions de competir amb el sector privat per a aquest servei.

EL CONVENI S'HA DE RESPECTAR

Els treballadors d’Andorrana de Transport Sanitari (ATS) tindran la tretzena paga de Nadal, així com un increment del sou cada any en funció de l’IPC. Així s’estipula en el conveni pactat per la UTE i la plantilla, que no entrarà en vigor fins a l’abril. El conveni va ser entrat el 22 de desembre al departament de Treball i és de compliment obligatori, tant sigui per ATS com per una altra concessionària si l’actual no pot assumir els compromisos amb el SAAS. Si és una altra empresa, ha de respectar l’acord.

tracking