Cobertura a Europa dels afiliats a la CASS

Fi del ‘roaming’ en set anys i la transitòria per a l’obertura financera, aspectes claus de l’acord

Xavier Espot, Maros Sefcovic i Luca Beccari celebrant l'acord.sfg

Creat:

Actualitzat:

El tancament del protocol sobre els serveis financers i de l’annex relatiu a la seguretat social han estat dues de les fites rellevants del darrer esprint negociador. Mentre que el sector financer obté un període transitori, que pot arribar als quinze anys, per començar a operar a fora i obrir-se a entitats comunitàries, els treballadors tindran cobertura total als 27 estats que formen la Unió Europea a partir del tercer any d’aplicació de l’acord. L’annex de seguretat social va de la mà de la lliure circulació de treballadors. També s’hi aplica un període transitori de dos anys per permetre l’adaptació gradual. A partir d’aquell moment els assalariats del país disposaran de la targeta sanitària europea que, tal com passa amb Espanya, França i Portugal actualment, permetrà rebre atenció mèdica en qualsevol país de la Unió. La delegació andorrana va recordar que el protocol no comporta l’adopció d’una prestació per desocupació de caràcter contributiu com funciona en països com Espanya. La CASS s’haurà d’integrar als mecanismes de coordinació dels diferents estats membres en substitució dels tres acords en vigor actualment: amb els dos estats veïns i amb Portugal.

El tractament de les entitats financeres ha estat un dels aspectes més rellevants de la darrera ronda de converses. Finalment, les dues parts han acabat tancant un text basat en la quarta proposta presentada a la taula de negociació i que preveu l’entrada gradual al mercat interior de les quatre activitats: banca, assegurances, fons d’inversió i mercat de valors. Cadascuna d’elles tindrà el seu propi ritme amb un límit de temps de quinze anys per acollir-se plenament a la lliure circulació de capitals. Quan es plantegi l’obertura d’una determinada activitat Andorra iniciarà el procés per incorporar la legislació que correspongui. Fins que la normativa europea no s’hagi transposat les entitats andorranes no podran treballar a l’Espai Econòmic Europeu ni els operadors de la UE realitzar activitats al Principat. Aquests condicionants donen al sector i al Govern marge per marcar els seus propis calendaris d’incorproació al mercat interior. Les entitats andorranes, no obstant això, hauran de superar una avaluació d’inici a càrrec de les autoritats europees en la matèria que serà sufragada pel Principat, una opció que, segons subratlla el Govern, aportarà “més confiança internacional en el sistema financer andorrà”. L’acord d’associació no inclou l’accés a mecanismes ordinaris de liquiditat ni prestador de darrera instància, però és indispensable per negociar aquests instruments per altres vies bilaterals, una possibilitat que ja es va tractar en l’entrevista mantinguda pel cap de Govern i el president i Copríncep francès, Emmanuel Macron.

No obstant això, el moll de l’os de l’acord tancat no és cap altre que el de la llibertat de circulació i establiment de persones. La delegació andorrana s’ha mostrat molt satisfeta dels resultats obtinguts, que van més lluny del que preveu amb Liechtenstein, que ha estat invocat reiteradament com a precedent en les converses. Els andorrans disposaran de plena llibertat de moviment a l’Espai Econòmic Europeu, podent treballar en qualsevol país en les mateixes condicions que la resta de ciutadans comunitaris. El Govern mantindrà el control dels fluxos migratoris. Després d’un període transitori inicial de dos anys es fixa un mecanisme basat en una simplificació del sistema de quotes amb tres tipologies: treballadors, passius i temporers. De cada contingent, Immigració ha de garantir que un mínim de permisos seran per a ciutadans comunitaris, d’acord amb la mitjana dels darrers cinc anys. Per als actius seria del 7%, que correspondria amb les dades actuals a 368 noves residències, del 2,5% per a residents sense activitat econòmica (65 noves residències) i del 5% per a temporers fins a 12 mesos (68 noves residències). Aquests percentatges corresponen al mínim de residències que s’han de posar a disposició dels nacionals de la UE. Un cop assolida aquesta xifra, el Govern pot decidir seguir atorgant-ne. En el cas dels extracomunitaris, Andorra manté la seva autonomia.

Pel que fa al control dels antecedents penals, s’ha estabert un procediment de verificació en certes professions, com ara les vinculades a la salut, l’educació, les finances i altres sectors sensibles. La demanda serà a càrrec de l’empresa contractant i Immigració en farà el control. En el cas d’altres activitats, s’exigirà una declaració jurada d’antecedents penals amb un procés de control aleatori.

En el text final s’ha incorporat una declaració sobre la situació particular del país i la salvaguarda de seguretat i ordre públic, que expressa com s’interpreta el concepte d’ordre públic a Andorra, que permet el manteniment de la policia administrativa. El Govern ha emfatitzat que la solució s’aplica únicament als nacionals de la UE i que per a la resta es manté el sistema actual.

TELECOMUNICACIONS

L’acord final reflecteix els avenços de les darreres sessions negociadores. Andorra s’acollirà en un període de set anys al que s’anomena roaming like at home, és a dir, qualsevol ciutadà europeu podrà usar el telèfon mòbil a Andorra sense pagar una despesa suplementària i els andorrans podran viatjar en iguals condicions per tot el territori comunitari. La Comissió, atenent que Andorra pel seu caràcter turístic té una xifra de visitants cent vegades superior a la seva població, ha previst un mecanisme d’anivellament perquè les companyies d’origen compensin l’operadora andorrana i que serà reavaluat al cap de quatre anys. En set anys es produirà una liberalització del mercat de les telecomunicacions amb l’obertura a nous operadors privats. L’Estat fixarà, però, els mínims de qualitat i de cobertura del servei, el cost de la utilització de la infraestructura d’Andorra Telecom i els requisits mínims que es fixaran.

PROGRAMES

Andorra podrà participar en la totalitat o en part els programes europeus que triï, com ara Erasmus (mobilitat educativa o la cooperació entre institucions), Life (finançament a projectes mediambientals i d’acció pel clima), Horitzó Europa (investigació i innovació), Europa Creativa (ajuts i suport al sector cultural o educatiu) o Single Market (un programa transversal destinat a afavorir la competitivitat de les empreses, la digitalització, els drets dels consumidors o la salut i seguretat alimentària). No hi ha obligació d’acollir-se a tot el programa, només a aquells punts considerats importants, fet que comporta reducció de la despesa. D’altra banda, es podrà seguir mantenint FEDA com a operador principal en matèria d’energia. No s’obrirà el mercat local a nous operadors amb l’objectiu de tenir els nivells actuals de qualitat del servei.

TABAC

El capítol de la lliure circulació de mercaderies va ser un dels primers que es van tancar. Els excel·lents resultats de més de tres dècades d’aplicació de l’acord duaner deixaven pocs dubtes a la delegació andorrana exceptuant un producte especialment sensible com és el tabac. La delegació andorrana va aconseguir arrencar a Brussel·les un període transitori de 30 anys. L’actual statu quo es mantindria durant els primers set anys d’aplicació de l’acord, però a partir del setè es reduirien de manera progressiva els drets de duana aplicats al tabac, fins a incloure’l en règim d’unió duanera superada la meitat d’aquest segle. Entre les fites obtingudes hi ha el manteniment de la franquícia del tabac, que és tres vegades superior a les dels altres estats tercers. El text preveu un mecanisme de seguiment per avaluar l’impacte de l’evolució progressiva cap a una lliure circulació de productes de tabac i una clàusula de salvaguarda especial que pot ser invocada per les dues parts. Andorra ha complert amb algun dels requisits sol·licitats per Brussel·les com és l’adhesió al Conveni marc de l’organització Mundial de la Salut per al control del tabac. Un altre dels requisits que exigeix l’acord és el reforç de la prevenció i la lluita contra el frau i el contraban.

tracking