PLA ESTAT-REGIÓ 2023-2027

Partida de 10 milions per a la millora de l'RN-20

Una diputada de l’Arieja denuncia que només hi ha una partida amb aquesta quantitat per a la desviació de Tarascó

Espot i Castex el dia que es va signar el protocol de finançament de la millora.SFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’Estat francès només té previst invertir 10 milions d’euros en la desviació de Tarascó –el principal projecte de la millora de carretera RN-20 a l’Arieja– en el període 2023-2027. Així ho denuncien diversos càrrecs electes de la regió, que lamenten que en el conegut com a Pla Estat-Regió (CPER) 2024-2027 es mostri “un nivell de crèdits oberts previstos molt insuficient” en relació amb els compromisos adquirits pels dos anteriors primers ministres francesos, Bernard Cazeneuve i Jean Castex, respecte a aquest eix de comunicació, que és l’accés d’Andorra cap a França.

La queixa ha arribat a l’Assemblea Nacional francesa, on la diputada Martine Froger, del grup socialista per l’Arieja, ha presentat una pregunta al respecte, que ha de respondre per escrit el ministre de Transició Ecològica i Cohesió Territorial, Christophe Béchu.

En l’escrit la diputada assenyala que, si es confirma que només està prevista una partida de 10 milions d’euros, això suposaria un incompliment greu per part de l’Estat francès dels seus compromisos. Froger també es remunta al desembre del 2022, ja que la preocupació és encara més gran des que en aquelles dates el Consell d’Orientació d’Infraestructures va emetre un dictamen desfavorable sobre la posada en marxa d’aquest projecte, sense tenir en compte els compromisos adquirits i els motius que els justificaven.

Els motius, recorda, són un estalvi de temps important en aquest traçat de la RN-20, la reducció d’emissions contaminants (CO2) gràcies a l’alleujament de la congestió del trànsit i la millora de la seguretat dels habitants de Tarascó.

“Si les previsions del CPER 2023-2027 no evolucionessin en la direcció prevista pel protocol del 5 de febrer del 2022, es tractaria d’un greu incompliment dels compromisos adquirits prèviament i àmpliament esperats pels electes locals i les poblacions”, denuncia.

La diputada es refereix a la signatura d’un protocol de finançament per al desenvolupament de millores a la carretera RN-20, que inclou la construcció d’un túnel d’uns 1.400 metres al municipi de Tarascó i el condicionament de la xarxa viària que es va fer el 5 de febrer de l’any passat i al qual va assistir el cap de Govern, Xavier Espot, com a convidat.

Entre les principals actuacions que es van presentar aquell dia, destacava la millora de les carreteres RN-20, RN-22 i RN-320 i els accessos al Principat, amb intervencions com ara desdoblaments de trams de carretera, eixamplaments de vies i millores en els trams de revolts pronunciats.

La inversió prevista ascendia pràcticament a 200 milions d’euros, aniria a càrrec íntegrament de França i es distribuiria de la manera següent: l’Estat francès sufragaria el 60%, el Departament de l’Arieja pagaria el 20% i la regió d’Occitània costejaria el 20% restant.

GALERIA ANTIALLAUS

Paral·lelament, hi ha un altre projecte transfronterer en curs amb un horitzó temporal més curt, en el qual Andorra sí que prendrà part en el finançament. Es tracta, com ja s’havia exposat en anteriors ocasions, de la galeria antiallaus de l’Hospitalet. Aquest projecte tindrà un cost d’uns 21 milions d’euros, del qual el Govern n’assumirà la meitat, és a dir, 10,5 milions. El dia en què es va signar el protocol, Xavier Espot va dir que aquesta construcció, que ha de veure la llum al 2025, “permetrà evitar el tancament de la carretera durant els episodis de grans nevades a l’hivern”.

REDUIR EN 20 MINUTS EL TRAJECTE A TOLOSA

Les obres de millora de l’RN-20 a l’altura de Tarascó estava previst que comencessin a final del 2024 o principi del 2025. Un cop acabats, els treballs permetran escurçar en 20 minuts el temps entre Tolosa i Andorra, i l’objectiu que es van marcar les autoritats franceses és que poguessin estar enllestits a partir del 2030. “Es diu ràpid, però un trajecte de dues hores i mitja que es redueixi en 20 minuts és un temps molt significatiu”, va remarcar en el seu dia Espot.

tracking