Seguretat vial

Mètode pioner d'intel·ligència artificial al túnel de l'N-145 per detectar ciclistes

Uns senyals lluminosos alerten els conductors perquè redueixen la velocitat dels vehicles

Un grup de ciclistes a punt d'entrar al túnel del Bordar, a l'N-145 que estrena sistema d'alerta als conductorsC. S.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha estrenat avui a La Seu un sistema que alerta de la presència de ciclistes dins un túnel amb l'objectiu de reduir la sinistralitat d'aquest col·lectiu vulnerable. La prova pilot, pionera a tot l'estat espanyol, s'ha instal·lat al túnel del Bordar, al quilòmetre 1 de la carretera N-145 que connecta Andorra i la capital de l'Alt Urgell. La via registra una mitjana diària d'entre 10.000 i 12.000 vehicles i una presència important de ciclistes.

El sistema està basat en un mètode de reconeixement per imatge a través d'intel·ligència artificial i serveix per avisar de manera dinàmica els conductors de vehicles de la presència de bicicletes a l'interior de les galeries. També indica una reducció de la velocitat màxima permesa de la via, que passa de 80 a 60 km/h, per incrementar la seguretat dels ciclistes. El mecanisme detecta els ciclistes abans d'entrar al túnel i uns senyals lluminosos d'advertiment informen de la seva presència. El senyal es manté actiu el temps que s'estima que el ciclista triga a travessar el túnel.

La subdirectora general de gestió del trànsit de l'SCT, Lourdes Puigbarraca, ha destacat que l'objectiu és millorar la seguretat d'aquest col·lectiu. Després d'un període de prova, l'SCT estendrà el sistema d'alerta a altres trams de carretera catalanes "considerats amb una alta mobilitat d'aquest col·lectiu i que registren un índex de sinistralitat més elevat", ha afegit. La directora ha informat que la implantació d'aquests sistemes anirà acompanyada de més controls dels mossos d'esquadra per assegurar-se que els conductors compleixen els senyals i redueixen la velocitat.

Des de la Federació Catalana de Ciclisme s'ha valorat molt positivament el nou sistema i el seu president, Joaquim Vilaplana, ha insistit en la necessitat de sancionar els conductors que no redueixen la velocitat i que “s'apliquin penes màximes” en el cas de morts per imprudència. Des de començament d'any han perdut la vida quatre ciclistes a les carreteres catalanes i 58 més han resultat ferits de gravetat, segons xifres del SCT. El balanç arriba a les 121 víctimes en els darrers 15 anys i hi ha hagut 6.000 sinistres viaris en què s'ha vist implicat un ciclista.

tracking