LES TARIFES ES PUBLICARAN AL PROPER BOPA

Els bombers poden cobrar els serveis de tipus preventiu

En esdeveniments amb patrocini públic, l’Administració deixarà constància del cost i el podrà repercutir al suport econòmic

Rescat amb hel·licópter.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Cos de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament presentarà a partir d’ara el detall dels costos que suposa la seva participació en dispositius preventius per a esdeveniments esportius o culturals. Segons el director del cos de Bombers, Jordi Farré, aquest tipus d’intervencions entren en l’àmbit d’actuacions no urgents que es poden rescabalar: “El que farem és quantificar el cost en base al nombre d’efectius, del grau dels agents implicats, més els vehicles o mitjans dels quals es disposen.”

D’una banda, es presentarà el pressupost amb el cost total a l’organització, i d’altra banda, es decideix qui es farà càrrec de les despeses, si l’organització, o l’administració, en cas que porti el patrocini: “Si més no, aconseguim quantificar o posar valor al servei que realitzem els bombers –va explicar Farré, per a qui la tasca dels bombers molts cops acaba desvirtuant-se– i a més, l’administració disposarà d’una xifra que podrà incloure dins el patrocini”. Farré va aportar la xifra que al 2022 s’havien efectuat un total de 42 intervencions de tipus preventiu.

Farré també va detallar que en les intervencions preventives que es realitzen en els esdeveniments, és Protecció Civil qui determina els recursos que es destinaran: “El pla específic que es desenvolupa no es fa en funció dels costos que pot tenir, sinó en funció del risc, el lloc on es farà, el número de gent”, per tant, segons va raonar, en cap moment les organitzacions podrien utilitzar menys efectius dels necessaris amb afany d’estalviar.

El cobrament dels dispositius preventius és una de les novetats que es desprenen de la llei 7/2017 del cos de Bombers, que regula els aspectes relatius al rescabalament de costos i despeses. Dimecres, el Govern ja va aprovar el reglament de les tarifes i els preus públics de cadascun dels serveis del cos que es publicaran el dimecres que ve al BOPA. De la llei es desprèn que tots aquests serveis que no siguin activats per una urgència es podrien rescabalar: “Més que un afany recaptatori, el que es pretén és que hi hagi constància que aquesta tasca té un preu i que es prengui consciència del valor que té. En actuacions d’urgència mai ens plantejaríem rescabalar”, va afirmar Farré, que va explicar que la possibilitat de cobrar el servei és una iniciativa de fa temps, que en principi havia de cenyir-se als rescats de muntanya, però que finalment s’havia decidit fixar els preus de totes les accions: “Igual que s’inventarien totes les formacions que fem en socorrisme i prevenció d’incendis, on la gent que s’apunta pot consultar el preu.”

Així doncs, a més de les actuacions preventives, el cos de bombers també podria rescabalar aquells rescats o intervencions on s’ha produït una negligència o bé una imprudència. “Per exemple, si un camió té una fuita d’hidrocarbur i hem de tornar a condicionar la calçada, es podria derivar el cost a l’empresa responsable del transport o a la seva assegurança”, va dir Farré. Un altre exemple que el director del cos de Bombers va posar sobre la taula és la reincidència en la realització d’activitats que comporten un risc, i on la gent no va preparada, “excursionistes que van mal equipats, que ja van ser rescatats, i que tornen a activar el servei”. Segons Farré es tracta de seguir la línia que també s’ha desenvolupat a la Generalitat de Catalunya: “I s’ha de tenir en compte que en el temps que van implementar la possibilitat de rescabalar, només van imputar dos casos i cap dels dos es va cobrar, perquè un es va declarar insolvent i en l’altre el jutge ho va desestimar”, va exposar Farré, per subratllar que la mesura no té afany recaptatori. Farré va apuntar també que en els casos d’imprudència o negligència, seria el sotsoficial encarregat de l’actuació qui faria un primer informe exposant el motiu del rescat, i després quedaria en mans de la direcció decidir si dur a terme o no la derivació de les despeses.

MÉS DE 6.000 EUROS PER HORA D'HELICÒPTER

El Consell de Ministres va aprovar el reglament que fixa les tarifes i preus públics del Cos de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament, tal com estipula la llei que afecta el Cos de Bombers, tot avançant dos exemples de l’inventariat. Així, es va donar a conèixer que una hora d’helicòpterbiturbinaté un cost 6.394 euros, mentre que una hora d’un camió escala suposaria una despesa de 105 euros. Segons es va informar, les tarifes sortirien publicades al BOPA el 29 de novembre.

tracking