COMPTES DE L'ESTAT

El Govern incrementarà en un 13% la despesa per pagar els salaris

La partida en el projecte de pressupost per a l’any que ve s’enfila als 148,4 milions d’euros, 17 més que el 2023

L'edifici administratiu del Govern.ARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El projecte de pressupost de l’Estat per a l’any vinent contempla un increment del 13% en la partida dedicada a les despeses personal, és a dir, els diners que s’empren per pagar el sou dels funcionaris, dels càrrecs públics i del personal de relació especial. La partida per pagar els salaris està pressupostada en 148,4 milions d’euros, uns 17 milions més que en els comptes del 2023.

Per pagar els sou del personal fix de l’executiu, el Govern es gastarà 105 milions d’euros. Hi ha una partida de 3,1 milions reservada per als alts càrrecs. S’hi inclouen els càrrecs polítics i ambaixadors, que s’enduen 2,5 milions, i el personal de relació especial de l’executiu, que cobra gairebé 600.000 euros, en concret són 579.138 euros.

Per fer front al sou dels agents de l’administració de caràcter eventual, el projecte de pressupost fixa una despesa de 6,6 milions d’euros, mentre que per als agents de l’administració de caràcter indefinit, la partida és de 453.179 euros. Els comptes de l’any vinent marquen una despesa de 32,9 milions d’euros per fer front a les quotes de prestació i despeses socials a càrrec de l’ocupador.

En el text del projecte de llei s’indica que l’augment que registren les despeses de personal està associat a diversos factors. En el pressupost del 2023 es va treballar sobre la base que l’índex de preus de consum (IPC) per aplicar el 2023 seria del 4,5%, seguint les estimacions obtingudes del Departament d’Estadística. Això no obstant, l’encariment del nivell de preus dels últims mesos de l’any va provocar que l’IPC efectiu fos del 7,1%. S’ha de considerar que la llei establia que les retribucions del personal s’incrementaven en funció de l’índex de preus de consum (efectiu), cosa que va motivar un creixement de la massa salarial respecte al que estava estimat inicialment.

De cara al pressupost del 2024, també es preveu que la remuneració del personal s’actualitzi segons l’IPC. Per determinar aquest indicador, s’ha utilitzat de referència la dada estimada del Departament d’Estadística, que és del 4,2%.

Un altre dels aspectes destacats al pressupost de despeses de personal del 2024 són les noves contractacions. En aquest sentit, se’n preveuen un total de 42 distribuïdes entre la majoria ministeris, exceptuant el de Turisme i Comerç i el de Territori i Urbanisme, de les quals es podrien destacar les que estan vinculades al desplegament del cabal comunitari en el marc de l’acord d’associació.

No es poden deixar d’esmentar altres aspectes més recurrents que estimulen a l’alça les despeses de personal, s’assenyala al text del projecte de llei. En aquest sentit, tant les partides de complements d’antiguitat com les de jubilacions i jubilacions anticipades presenten increments respecte al pressupost del 2023.

LA CAPACITAT DE DESPESA DELS LLOCS DE TREBALL NO ES LIQUIDA AL 100%

Al llarg dels anys, segons s’explica al projecte de llei del pressupost de l’Estat per a l’exercici 2024, s’evidencia que la capacitat màxima de despeses que poden generar els llocs de treball ocupats i vacants no acaba de liquidar-se al cent per cent a causa de baixes per malaltia, vacants per a les quals no es contracta o es contracta més tard del que estava previst, noves vacants imprevistes, etc. A causa de la incertesa a l’hora de pressupostar, en desconèixer amb exactitud si les previsions descrites en el paràgraf anterior es produiran, la quantitat de baixes per malaltia i altres variables, en la pressupostació d’aquest capítol es practica un ajust per a una millor gestió pressupostària d’acord amb la tendència de la liquidació pressupostària dels últims anys. L’ajust s’aplica a tots els departaments, encara que en menys mesura al d’Escola Andorrana i Formació Andorrana, que substitueix les baixes des del mateix dia en què es produeixen a fi de donar la màxima continuïtat possible al seu servei. Aquesta mesura pot generar distorsions en l’anàlisi de les variacions interanuals.

tracking