INFRAESTRUCTURA A LA CAUBELLA

Les aeronaus de l'heliport portaran la meitat de passatgers

El plec de bases del Govern preveia helicòpters amb una capacitat mínima de dotze persones més dos tripulants

Simulació del futur heliport nacional a la Caubella.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els helicòpters que finalment volaran a l’heliport nacional tindran la meitat de la capacitat de passatgers que es preveia inicialment. Així es deixa clar en la documentació que el Govern ha enviat al PS a demanda de la consellera Susanna Vela sobre el projecte de la nova infraestructura que s’ha de construir a la Caubella. En concret, el plec de bases del Govern apuntava que “l’aeronau determinant haurà de tenir una capacitat mínima de dotze passatgers i dos tripulants” per operar a l’heliport nacional. Finalment, però, la proposta de l’empresa adjudicatària preveu operar amb helicòpters amb capacitat per a sis passatgers, a part d’un pilot. La capacitat, per tant, és la meitat de la que inicialment el Govern demanava en el plec de bases, si bé també és cert que l’executiu afegia que “s’acceptaran les propostes d’altres models de característiques similars amb la deguda justificació”.

Aquest és només un dels punts que està estudiant el partit socialdemòcrata arran de la documentació rebuda. Un altre aspecte que els preocupa són els informes elaborats per l’executiu per determinar si el projecte és viable. En el cas dels dos estudis sobre impacte mediambiental, des del PS es denuncia que en troben a faltar un d’específic sobre l’impacte de la infraestructura pel que fa a la flora i la fauna de la zona. Actualment, l’informe mediambiental del Govern està a l’espera de resoldre les dues al·legacions presentades per tal que sigui definitiu, una de les quals per part de l’excap de llista de Progressistes-SDP per la Massana, Michel Moliné, en nom del comitè local de la formació. L’argument principal del partit és que la infraestructura és inviable pels efectes destructius de l’obra en l’entorn. En la mateixa línia, des del PS també es troba a faltar que els estudis d’impacte sonor només tinguin en compte els veïns i no les espècies animals de la zona. Un altre punt que no entenen des de la formació és que es donés l’autorització de l’heliport abans de rebre el projecte aeronàutic.

De la documentació, als socialdemòcrates també els sorprén que en tots els informes presentats per l’empresa adjudicatària (ordenament territorial, medi ambient, etcètera...) el Govern dona el vistiplau però incorpora un paràgraf en què es fa constar que l’executiu “declina tota responsabilitat pel que fa a la compatibilitat urbanística, la viabilitat de l’informe, de la metodologia i/o dels sistemes emprats dels càlculs i/o dels plànols presentats i dels danys i perjudicis eventuals que es puguin causar a tercers com també dels riscos eventuals que puguin afectar el terreny i/o al medi”. En tot cas, la informació rebuda serà probablement objecte de preguntes parlamentàries per part dels socialdemòcrates per aclarir els dubtes i conèixer en quin estat es troba el projecte.

L'ESTUDI MEDIAMBIENTAL DE L'HELIPORT ES VA FER JUST ABANS DE LA NOVA LLEI

L’estudi mediambiental de l’empresa adjudicatària de l’heliport a la Caubella es va presentar al febrer, poc abans que la nova llei d’avaluació ambiental de projectes i de plans i programes entrés en vigor. L’informe, per tant, està basat en els criteris de l’antiga normativa i no de l’actual, que és més estricte. Així es desprèn dels informes sobre el projecte que va sol·licitar el Partit Socialdemòcrata (PS) i que detallen que l’estudi inicial presentat per l’empresa tenia 140 pàgines. Al cap d’uns mesos, al juny, quan la nova llei ja havia entrat en vigor, l’empresa va presentar un nou informe de 160 pàgines, és a dir, més extens que el primer, amb aclariments. Com que el primer informe s’havia entrat amb la norma anterior, l’empresa no estava obligada a complir amb els requisits de la nova llei, tal com observa la consellera socialdemòcrata, Susanna Vela. En concret, la nova llei d’avaluació ambiental es va aprovar el 19 de gener d’enguany però no era d’aplicació fins tres mesos després de publicar-se al BOPA, és a dir, fins a mitjans d’abril.

tracking