Factors com l'alça del tipus bancari o l'encariment frenen la venda de vehicles

Un “cúmul” de situacions afecten el mercat, però l’AIVA ho valora amb prudència

Un camió transportant vehicles nous.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Estadística va fer públiques ahir les dades de matriculacions del mes de maig, que s’ha tancat amb 418 operacions, que són un 14% menys de les registrades el mateix mes de l’any anterior. L’acumulat de l’exercici és d’un descens del 10,4% en les transaccions. El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), Carles Sansa, va atribuir l’alentiment a un “cúmul de factors” que estan afectant el mercat: des de l’encariment del producte fins a l’efecte de la carestia del cost de la vida, l’alça dels tipus bancaris, les dificultats que encara persisteixen en la distribució de vehicles o que no estigui actiu el pla Engega. Però Sansa també va posar de manifest que els concessionaris venen d’un 2022 de molts bons resultats que s’expliquen en part per l’efecte postpandèmic d’increment del consum i, per tant, “podríem dir que són adequacions, correccions del mercat”.

Sansa es va mostrar prudent en la valoració de les dades perquè és una tendència recent i cal veure el comportament del mercat els propers mesos. En tot cas, va insistir amb relació als motius del descens de vendes que “no veig un motiu gran únic i definitiu, són força inconvenients i petits”. Sobre la problemàtica de la distribució que ha provocat períodes molt més llargs per rebre un cotxe per la falta de components, el president de l’AIVA va indicar que “s’ha reduït molt, no afecta tant”, però que ha incidit en l’encariment del preu. El fet que s’hagi esgotat la partida de l’Engega per al 2023 també és un fre i és una qüestió que es vol abordar amb el nou Govern. I apunta d’altres casuístiques com ara un canvi generacional i nous hàbits de consum, malgrat que no creu que a Andorra aquesta aposta pel lloguer de vehicles en lloc de la compra tingui ara recorregut, o bé la transformació del sector amb els vehicles elèctrics o l’aparició de noves fonts de propulsió com l’hidrogen que poden provocar incertesa a l’hora de decidir què comprar.

La baixada més notable del maig s’ha registrat en els turismes, amb 65 unitats menys que fa un any, mentre que les motos i ciclomotors es mantenen amb dades similars. El mateix succeeix en el balanç entre el gener i el maig, que acumula 1.727 matriculacions davant les 1.927 registrades en els cinc primers mesos del 2022. La matriculació de turismes ha baixat un 14% (s’han registrat 1.131 vehicles nous), però la de vehicles de dues rodes és pràcticament idèntica.

tracking