polèmica després de la fallida de montmantell

Els mossos contradiuen el Govern i multen Hife per circular per Espanya

La sanció és per no disposar de l’autorització de Foment a Espanya per operar en la línia internacional entre Andorra i Lleida

Un vehicle de Hife de la línia internacional.Natàlia Bonjoch

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els dubtes sobre si l’empresa catalana Hife va començar a operar la ruta Andorra-Lleida amb totes les autoritzacions en regla sembla que s’ha esvaït després que una patrulla dels mossos d’esquadra va aplicar una sanció a un autobús de la companyia per no disposar de la pertinent autorització del departament de Transports espa­nyol, una situació que contrasta amb la versió que s’havia donat des del ministeri d’Economia.

El fet ha tornat a aixecar les veus dels membres de l’Associació del Transport Públic i de Viatgers (ATVA), que ja van exposar de forma diàfana que no les tenien totes que en un període tan curt el Govern hagués tramitat l’expedient i, per tant, Hife només tenia la possibilitat de circular fins a la Farga de Moles en virtut del permís provisional que li va atorgar l’executiu andorrà.

Els mossos van confirmar ahir la sanció, encara que no van poder determinar la data exacta. El cos policial català va detectar en un control efectuat durant aquest mes de maig un vehicle d’aquesta empresa que sí que disposava del corresponent permís per cobrir la línia Andorra-la Seu. En el control d’un altre vehicle, però, que feia el trajecte Andorra-Lleida, va constatar que no era així, motiu pel qual es posarà en coneixement d’aquesta circumstància el ministeri de Foment espanyol, competent en la matèria, que determinarà si s’ha d’imposar una sanció a la companyia. El Govern ha atorgat momentàniament el servei d’Andorra-Lleida i d’Andorra-la Seu a Hife després de la fallida de Montmantell, fet que ha provocat les queixes del sector, que manté que no s’ha seguit el procediment estipulat en aquests casos.

Els fets suposen reblar el clau en aquesta polèmica que enfronta la CEA i l’ATVA amb l’anterior executiu. El director de la patronal i gerent de l’associació, Iago Andreu, va elevar ahir el to de les seves crítiques i va apuntar que l’actuació dels mossos demostra que “presumptament Hife ha estat fent el servei almenys durant deu dies sense el permís d’Espa­nya”. Cal recordar que l’11 de maig el departament de Transports va assegurar que tots els actes duts a terme “han estat validats pel gabinet jurídic del Govern i consensuats amb l’Estat espanyol, vetllant per l’interès general i amb la ferma voluntat de garantir el servei”.

Les companyies estan convençudes que del 2 al 10 o 12 de maig no va arribar el permís de Madrid. Andreu va indicar que “això demostra que el ministeri no ha fet bé les coses, perquè l’autorització a Hife des d’Andorra s’ha fet per la porta del darrere i malament”. El gerent de l’ATVA va posar com a exemple de mala gestió el fet que els viatgers habituals de la ruta a la Seu han de comprar els abonaments de les dues companyies.

LES COMPANYIES ANDORRANES JA VAN CONTRADIR LA VERSIÓ DEL GOVERN

La sanció administrativa de la policia catalana només ha incrementat les suspicàcies que les empreses andorranes han mostrat públicament des que es va saber que Hife-Autocars Andorra 2011 es quedava amb la línia que operava Montmantell. Fonts de les empreses van remarcar ahir que “sabem per experiència que Madrid no dona en dos o tres dies l’autorització”. Tenint en compte que el 2 de maig va ser festiu a la capital espanyola, les companyies del país calculen que com a molt tard el permís de Foment va arribar el dia 12 i, per tant, durant els dies anteriors la circulació per territori espanyol es va fer sense la documentació oportuna. Iago Andreu també es va mostrar contundent amb la situació que pateixen els passatgers habituals entre la Seu i Andorra, que han de comprar dos abonaments, un de cada empresa, per la falta de coordinació. El director de la Confederació Empresarial va insistir que el més coherent hauria estat “ampliar la concessió a les empreses que fan actualment aquest trajecte fins que es faci la concessió definitiva i tothom s’hauria estalviat aquesta vergonya”.

tracking