fallida del grup de transport de passatgers

Montmantell culpa la inversió estrangera

Troguet afirma que s’han negat ajudes i s’han tancat les portes a un soci interessat

Escriptura del 1944 de modificació dels estatuts del 1940 de la Hispano Andorrana.

Escriptura del 1944 de modificació dels estatuts del 1940 de la Hispano Andorrana.

Joan Ramon Baiges
Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Per a Jordi Troguet, propietari i gerent del Grup Montmantell, ahir era un dia molt trist. Les oficines estaven tancades i els pocs treballadors que hi havia tornaven els diners dels abonaments i dels bitllets venuts per viatjar a Lleida. La companyia d’autobusos va anunciar divendres a la vintena de treballadors que ha declarat la fallida, arrossegada pel forat que va deixar la Hispano Andorrana, i com aquesta passa a mans d’un administrador judicial, concretament el saig Granyó.

Com s’ha arribat a aquesta situació que, d’altra banda, es veia a venir? El gerent ho tenia clar: “Durant la pandèmia vam haver de tancar per ordre del Govern i no ens van compensar, la resta de companyies estan controlades per capital estranger i nosaltres érem l’única el cent per cent andorrana, i els bancs ens han posat totes les traves possibles.”

La situació financera era dolenta, però Truguet va assenyalar directament l’administració per algunes decisions que considera que han estat decisives per a aquest final, i concretament al ministeri d’Economia de Jordi Gallardo.

D’una banda, remarca que es va atorgar a una altra empresa del país la mateixa ruta a Barcelona, però amb 15 minuts d’antelació i a un preu més econòmic. “Òbviament quan passava el nostre autocar els passatgers ja estaven en ruta amb l’altre horari més favorable”, quelcom que regula Economia i que ens va perjudicar notablement. El gerent va lamentar que com a últim intent va presentar una oferta d’inversors estrangers disposats a entrar a la companyia, “però els bancs van tancar la porta argumentant que l’operació podia comportar riscos”.

Hife, un monstre del transport de passatgers de Catalunya, farà la línia a Lleida. No és una concessió nova, sinó que forma part de les autoritzacions previstes que regulaven que si Montmantell fallava, les seves rutes internacionals passaven a Hife, mentre que els tres busos escolars se’ls queden companyies andorranes. El CEO va culpar la Hispano Andorrana del 80% de la fallida i les traves que s’ha trobat. “Era una mort anunciada.” Recorda que la Hispano va perdre totes les concessions de les línies nacionals: “Vam passar a zero.” I va subratllar que la seva prioritat ha estat pagar la nòmina d’abril als treballadors, el carburant i la CASS. Tot i això, va apuntar que els seus comptes bancaris han quedat bloquejats i “no tinc targeta de crèdit, tampoc puc fer cap gestió a l’empresa, que està en mans de l’administrador”. És més, va apuntar, “tinc una querella criminal de la CASS per impagament dels treballadors”.

Per a aquest cap de setmana tenia llogats 27 autocars. Bàsicament per a equips esportius, i per al 27 i 28 de maig havia de fer el servei per al TIM de bàsquet. Troguet va referència també a l’increment dels costos dels carburant i de les peces de recanvi per a les reparacions. Fi del viatge per a Montmantell.

tracking