construcció
La falta de terrenys on abocar ha aturat les primeres excavacions
Els constructors lamenten que s’ha arribat al pitjor escenari malgrat els advertiments
L’abocador del Maià ha tancat fins a la primavera i la falta d’un dipòsit on traslladar les terres de la construcció ha aturat les primeres excavacions. La darrera dada que va recollir l’Associació de contractistes d’obra (Acoda) és que la paralització afectava entre 20 i 25 obres però apunten que s’hauria de tornar a quantificar perquè “potser en algun cas s’està acudint a la Rabassa”. L’abocador lauredià és a hores d’ara l’única alternativa però des de l’Acoda insisteixen en les limitacions d’aquesta instal·lació per l’accessibilitat, el fet que hi hagi un límit de camions diari i, a més, que el preu per deixar els residus és força superior al que s’ha estat pagant fins ara en les altres instal·lacions.
La patronal de la construcció va lamentar que s’ha arribat al pitjor escenari malgrat que des que el comú de la Massana va anunciar al febrer que tancava Beixalís van fer diferents advertiments sobre la necessitat de disposar d’una alternativa. “Una obra aturada suposa molts perjudicis, l’aturada de treballadors, de xofers vinculats a l’excavació, i després tota la cadena posterior perquè s’incompliran els terminis”, van advertir.
Representants de l’Acoda van participar en la darrera reunió de cònsols per exposar totes aquestes problemàtiques i van recollir “el compromís per part dels comuns de donar resposta perquè aquesta situació no esdevingui més complexa”. El que demana el sector és tenir ja una opció aquest hivern i no haver d’esperar mesos que el Maià reobri quan les condicions climatològiques ho permetin. El que s’ha comunicat a l’entitat és que hi ha diferents parròquies cercant centres de transferència, dipòsits temporals on deixar les terres fins que no puguin anar a l’abocador definitiu. És el cas d’Encamp que oferiria un terreny però per a obres de la parròquia, Andorra la Vella –la cònsol major, Conxita Marsol, va explicar dimarts que estan valorant un parell d’ubicacions i que també permetran deixar terres en terrenys privats amb la condició que després es traslladin a l’abocador del Maià–, Ordino i Canillo. La Massana ha deixat espai a Beixalís per a les futures obres de la desviació i la corporació va recordar que ja han contribuït durant anys a satisfer les necessitats de la construcció. Escaldes argumenta que no disposa de terreny per oferir. Finalment, Sant Julià està en procés d’ampliar l’abocador però recentment el cònsol, Josep Majoral, va apuntar que encara tenien espai disponible en haver rebut peticions per abocar 3.000 metres cúbics quan tenien 40.000 disponibles. El cònsol, però, va deixar clar que no deixaran passar més de 25 camions diaris. “De moment estem a l’expectativa, tenim la constància que estan mirant de trobar terrenys”, van manifestar des de l’Acoda.
Però tot i que s’accepti com a mesura d’urgència, els constructors avisen que un centre de transferència suposa duplicar costos perquè les terres s’han d’abocar dues vegades i el que demanen és una alternativa més consistent. En concret, abocadors fixos i que n’ hi hagi més d’un distribuït pel territori per minimitzar l’impacte de la circulació de camions.