AJUDA A LA SOCIETAT

Creu Roja cobra pel transport sanitari el mateix des del 2008

L’ONG no es veu amb cor de mantenir un servei sociosanitari que no actualitza preus des de fa 14 anys i que provoca pèrdues

Dos treballadors de la Creu Roja carreguen ampolles d'aigua.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El transport sanitari no assistit canviarà de mans l’1 de gener, quan expira la pròrroga per tal que la Creu Roja segueixi assumint aquest servei. L’ONG no té cap intenció de fer un registre de comerç, perquè l’entitat considera que no ha de competir amb el sector privat i que, si el Govern ha decidit fer un plec de bases, és perquè ara el transport sociosanitari el faci una empresa especialitzada.

Però n’hi ha més. I no és un element menor. Fonts de la Creu Roja recorden que les tarifes no s’han actualitzat des del 2008 i que amb els preus actuals resulta un servei deficitari que una ONG -que en part funciona gràcies a les aportacions dels seus socis- no es pot permetre. L’entitat no vol fer d’aquest punt un enfrontament amb l’executiu, i les fonts asseguren que es continuarà col·laborant amb l’administració en els convenis que hi ha vigents, però que de cap manera no hi ha la intenció de mantenir el transport no assistit, perquè suposa haver d’assumir pèrdues.

Fins i tot hi ha un cert escepticisme que una empresa privada pugui fer quadrar els números amb aquests preus del 2008, asseguren les mateixes fonts. Creu Roja necessitaria comprar noves ambulàncies -una despesa de 80.000 euros per a cadascuna-, però no està en disposició d’assumir costos per un servei que ofereix al Govern. Ja no hauria de ser responsabilitat seva, però una primera pròrroga va situar el juny com a data de termini, i una segona el 31 de desembre.

El consell de ministres va aprovar, dimecres passat, la convocatòria per a la licitació del transport sanitari no assistit. El ministre portaveu, Eric Jover, va assenyalar que “som conscients que la Creu Roja no s’hi presentarà; hem mantingut reunions per veure com podíem orientar el plec de bases i si hi havia alguna possibilitat perquè s’hi presentés, no per afavorir-la, sinó per ampliar al màxim la possibilitat que hi accedeixin empreses”.

Des de la Creu Roja s’entén que la Llei de la contractació pública obliga a fer un plec de bases i que ha de passar a mans d’una empresa privada. Com a ONG es considera que la Creu Roja està fent d’auxiliar del Govern i que l’objectiu d’aquest servei sociosanitari no és tenir beneficis, però tampoc entrar al registre de comerç per perdre diners.

De fet, es recorda que des del 2008 l’executiu abonava per aquest servei l’any següent, una demora que es considera excessiva. En el plec de bases s’estableix que l’empresa que assumeixi el servei haurà d’incorporar els onze treballadors que integren la plantilla que fa aquesta tasca per a la Creu Roja i respectar la seva antiguitat com a empleats. “El més important és garantir i protegir els drets d’aquests treballadors”, va defensar Jover. Cal destacar que aquest servei és per traslladar persones que no requereixen atenció sanitària.

L'ADVOCAT DELS TREBALLADORS APROVA LA CARTA DE SUBROGACIÓ

La relació entre els treballadors del transport sanitari no medicalitzat ni urgent i la UTE An-dorrana Transport Sanitari continua sense sanejar-se del tot, segons van informar al Diari fonts properes a les negociacions. Tanmateix, ahir es va fer un pas endavant. Segons va poder saber aquest rotatori, la UTE va entregar una carta de subrogació que ha estat acceptada per l’advocat dels treballadors. De fet, aquest havia estat un dels principals punts de conflicte entre els treballadors i l’empresa. La representant dels treballadors continua reunint-se amb la unió empresarial. Unes trobades que es preveu que finalitzin divendres. Des del sindicat denuncien la “falta de personal evident”, així com la contractació de “treballadors sense les pràctiques necessàries”. A més, indiquen que l’empresa “no cobreix totes les guàrdies localitzables exigides pel SAAS”, fet que provoca que hi hagi serveis que queden sense fer o desplaçats. De fet, fonts consultades van recordar que l’últim conflicte va ser perquè la UTE va voler doblar un servei a Barcelona. Per la seva banda, la UTE va sostenir que les negociacions “segueixen la línia que han de seguir”. La UTE s’encarrega del transport sanitari no medicalitzat ni urgent des de l’1 de setembre, després d’haver hagut de retardar l’inici perquè no havia rebut les ambulàncies a temps. Pocs dies abans, els treballadors subrogats de l’anterior prestatària van denunciar irregularitats laborals i van amenaçar d’aturar el servei si no es respectava els seus drets adquirits. En una reunió a última hora van acordar engegar el servei amb la condició que la UTE regularitzi la subrogació dels treballadors. Les negociacions continuen.

tracking