mobilitat sostenible

Les bicis compartides seran gratuïtes fins a final d'any

Les 17 estacions es concentraran a Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany

Una estació de bicicletes de Cicland a Escaldes-Engordany.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El servei de bicicleta elèctrica compartida serà gratuït per a tots els residents fins a final d’any. Així, el Govern pretén donar un impuls a aquest servei que busca fomentar la mobilitat sostenible i el posa en consonància amb la gratuïtat del transport públic.

Aquesta és una de les novetats que es van anunciar ahir durant la presentació del nou conveni que la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, i els cònsols majors Conxita Marsol, Josep Majoral i Rosa Gili van signar. El nou document preveu la reestructuració i ampliació del servei. A efectes pràctics, això significa que Cicland desapareixerà de les parròquies altes per concentrar les 17 estacions a les valls centrals. El motiu és que, arribat a l’equador del contracte, que es va iniciar fa cinc anys, els estudis constaten que el servei s’utilitza majoritàriament a Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany, i s’ha decidit desplaçar les estacions de Canillo, Encamp, Ordino i la Massana a les parròquies centrals.

Durant la signatura, tant Calvó com els cònsols van reiterar que el servei va molt encarat al jovent. Per això, s’ha arribat a un acord amb l’empresa concessionària per oferir la gratuïtat permanent per als joves de 16 a 20 anys. A més, Calvó va destacar que les noves parades s’ubicaran on puguin donar millors prestacions als joves, ja que es considera un “servei útil a l’hora de fer desplaçaments de curta distància entre espais escolars, la universitat i les zones de lleure”. Per aquest motiu, Andorra la Vella acollirà tres noves estacions: una als Serradells, una a la zona del Lycée i una a Santa Coloma, prop de les noves zones esportives. Per la seva banda, Sant Julià de Lòria sumarà dues noves parades: una a la part baixa de la parròquia i l’altra prop del centre de formació professional. En canvi, Escaldes-Engordany només afegirà parades virtuals, ja que són “menys invasives”, segons va advertir Rosa Gili. De fet, les parades virtuals són una novetat que inclou el conveni i consistiran en espais senyalitzats a terra on es podrà deixar les bicis. Això és possible gràcies a la substitució progressiva de la flota actual de 60 bicicletes per unes de més modernes que comptaran amb bateries fàcilment extraïbles que podran ser carregades pels operaris.

Conxita Marsol va celebrar la signatura del conveni que “s’emmarca dins les polítiques comunals de fomentar hàbits saludables”. Per la seva part, Josep Majoral va sostenir que “és cabdal perquè cada dia hem d’avançar cap a la mobilitat sostenible”. Finalment, Rosa Gili va apuntar que “la clau de l’èxit rau en els carrils bici que puguem implementar”. En aquest sentit, els cònsols van admetre la dificultat de construir-ne, mentre que Calvó va avançar que treballa en un carril bici que connecti Sant Julià amb la capital.

En total, el servei costarà 130.000 euros anuals que s’assumiran entre l’executiu i els comuns. Del 2018 al 2021 es van fer 18.207 viatges, que suposen un estalvi de gairebé 9.000 quilos de diòxid de carboni, segons la informació facilitada.

ELS COMUNS ES COMPROMETEN AMB L'ESTALVI ENERGÈTIC

Els cònsols majors d’Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany van mostrar ahir el compromís amb l’estalvi energètic. En aquest sentit, Conxita Marsol va indicar que hi ha prevista una reunió amb Govern per parlar de les mesures a seguir. Tanmateix, la cònsol de la capital va advertir que des d’Andorra la Vella “fa dies que prenem mesures”. En concret, va apuntar que tot l’enllumenat és led per reduir el consum i que s’ha limitat l’ús de l’aire condicionat i la calefacció a les instal·lacions comunals. Unes mesures que coincideixen amb les de Sant Julià, que està redactant unes normes internes per a l’administració. A més, la parròquia ha reduït la intensitat dels llums al 30% i, en les zones on és possible, només s’encén un fanal de cada dos. També va destacar el pla de mobilitat interna i l’aposta per les energies netes. En aquest sentit, el cònsol Josep Majoral va sostenir que encara el repte de l’estalvi energètic “amb responsabilitat i com a necessitat de país”. Per la seva banda, la cònsol escaldenca, Rosa Gili, va asse­nyalar que la responsabilitat és “conjunta” perquè la qüestió de l’energia “ens afecta a tots i no podem anar sols”. Gili va reivindicar que “el nostre compromís en la lluita contra el canvi climàtic s’ha plasmat en actuacions com el bus a la demanda”, que ja fa un any que funciona a Escaldes. Així mateix, va indicar que s’han signat diversos convenis amb FEDA i que s’han connectat tots els edificis comunals que han pogut a la xarxa de calor. Finalment, va sostenir que “tenim un estudi sobre l’aigua termal que permet escalfar i reduir el consum”. Tot plegat, va manifestar, “va en la línia de ser un país més autònom”.

tracking