noves línies a l'aeroport
Govern vol que les empreses comprin un mínim de vols a Madrid
L’executiu treballa amb el sector privat amb interessos a la capital espanyola per garantir la viabilitat d’un tercer vol entre setmana
El Govern treballa amb les empreses del país per tal de garantir que hi haurà una compra mínima de bitllets a Madrid si s’incorpora un tercer vol a la capital espanyola entre setmana. Això permetria que la línia fos viable econòmicament i que l’executiu pogués destinar una part dels seus recursos a fomentar noves rutes amb destinacions com París, Lisboa o Londres. Així ho va indicar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que va exposar que “la ruta amb Madrid es consolida i ara mirem d’incorporar una nova connexió entre setmana que, a priori, sembla que pot tenir demanda”. Actualment, “per assegurar que és una connexió que no és deficitària estem analitzant amb les empreses del país la demanda real del sector potencial, perquè ens agradaria certa implicació del sector privat en la compra de bitllets”. “Si hi ha una compra mínima de bitllets d’algunes empreses que tenen interessos a Madrid, o despatxos allà, o els seus treballadors es desplacen sovint a Andorra, i poden assegurar una compra mínima de vols, això et garanteix una viabilitat de la ruta i, per tant, que el Govern pugui destinar una part dels seus recursos, que no són infinits, a fomentar altres itineraris”, va remarcar.
El tercer vol pot ser una realitat al desembre, quan el Govern torni a treure a concurs la línia de connexió amb Madrid, ja que la primera adjudicació era per a un any. “La novetat seria aquest tercer vol que volem incloure, després de veure que aquests primers sis mesos han tingut un comportament satisfactori i fins i tot superior del que havíem previst”, va afirmar Gallardo, que va recordar que, de mitjana, s’ha assolit el 52% d’ocupació.
Altres connexions
Paral·lelament, el Govern ha demanat un estudi per conèixer la potencial demanda d’altres connexions, entre les quals Lisboa, París o Londres. “Tenim la voluntat d’estudiar la connexió amb el mercat britànic, tenint en compte que hi ha més de 100.000 turistes britànics que ens visiten, sobretot durant la temporada d’hivern, i que el model d’avió que opera a la Seu també podria operar a l’aeroport de la City”, va explicar Gallardo. Tot plegat demostra, segons el ministre, que “la infraestructura pot anar augmentant la seva activitat”.
El que el Govern encara desconeix és quan es podrien incorporar aquestes noves connexions. “Si l’aportació que ha de fer el Govern seguint el model utilitzat amb la ruta a Madrid és assumible, entenc que seguint el compromís que vam agafar d’impulsar altres connexions, això és el que farem. Però sempre que el cost sigui assumible. Si la demanda és molt baixa i el Govern ha d’aportar un percentatge molt elevat per assumir-ne el cost, caldrà valorar si malgrat la voluntat, la inversió justifica aquest esforç”, va reconèixer.
Bus nocturn
Gallardo també va fer una valoració positiva del funcionament del bus gratuït i no va descartar fer una prova pilot per ampliar-ne els horaris si hi ha prou demanda. “Per a nosaltres, la premissa és que hi hagi una demanda mínima que justifiqui la ruta, però tampoc no podem tenir busos circulant buits tot el dia”, va comentar el ministre. El que va deixar clar és que “el Govern ha fet una aposta decidida pel transport públic”.
"EL REPTE ÉS QUE EL TREN PASSI PER ANDORRA"
Trobar sortides a l’enclavament del Principat és un repte des de fa molts anys. El Govern actual ha fet una forta aposta per fer funcionar l’aeroport d’Andorra-la Seu i està estudiant altres alternatives per connectar el país fora de les seves fronteres més enllà de la carretera. Una és la possibilitat d’unir el Principat amb Barcelona amb un projecte ferroviari. Aquesta opció, però, requereix una forta inversió, que hauria de ser compartida entre els dos territoris, el català i l’andorrà. En tot cas, l’executiu no descarta que pugui ser una opció, per això s’ha encarregat un estudi, per part del ministeri de Territori, per analitzar i valorar el projecte. “Crec que és un mitjà que genera molt consens, però també és veritat que el repte no és només fer arribar el tren a Andorra, que ja ho és per si mateix, sinó fer-lo passar per Andorra”, va considerar Jordi Gallardo, ja que això ens permetria “connectar-nos amb Espanya i França”. “Amb l’orografia que tenim i els espais de què disposem, aconseguir això és un repte”, va admetre el responsable de la cartera de Presidència, Economia i Empresa.