política lingüística
Les queixes per incomplir amb l'ús del català s'han disparat aquest any
Les empreses que incompleixen la legislació sobre aquesta matèria són sobretot del sector serveis, com comerços i restaurants
El departament de Política Lingüística ha registrat al llarg d’aquest any 35 queixes en relació amb incompliments sobre la utilització de l’idioma oficial. Aquesta xifra supera ja la que es va comptabilitzar durant tot el 2021, en què en va haver 34, fet que fa preveure que, quan acabi aquest exercici, les queixes com a mínim s'hauran duplicat en relació amb l’any passat. Al voltant del 45% de les reclamacions d’enguany fan referència a la publicitat i els rètols d’establiments que no estan, com és obligatori, en català, i el 30% han estat per no rebre atenció en català.
La majoria de les empreses que incompleixen la normativa sobre l'ús del català pertanyen al sector serveis, tractant-se sobretot de comerços i restaurants. Segons va explicar la cap del servei de Política Lingüística, Marta Pujol, “sempre hi ha hagut un percentatge més baix de l’ús del català en determinats sectors econòmics”. En aquest sentit, l’últim indicador lingüístic, el corresponent al 2018, posa de manifest que s'ha “accentuat” la davallada de l’ús del català en establiments com grans magatzems, bars, restaurants, transport públic i comerç. “És en el sector serveis on hi ha més manca d'atenció pública en català”, va assenyalar Pujol.
Les empreses d’aquest sector són les que necessiten més treballadors que habitualment no troben al país, “i han d’agafar persones nouvingudes o que porten poc temps aquí, fet que fa que sigui difícil que puguin atendre el públic en català”. A més, molt sovint algunes empreses no tenen coneixement de la legislació lingüística en vigor i al·leguen que no han rebut informació al respecte quan han iniciat la seva activitat a Andorra.
Precisament, el departament de Política Lingüística té previst iniciar una campanya a la tardor per sensibilitzar les empreses sobre els seus deures lingüístics, entre ells l’atenció als usuaris en català, i incidint també en els drets dels ciutadans. La iniciativa es portarà a terme tenint en compte les xifres de nous negocis que s’han obert en els darrers anys i pot incrementar encara més la conscienciació sobre aquest àmbit i fer augmentar el nombre de queixes. I és que, segons va explicar Pujol, un aspecte que ha contribuït a fer créixer darrerament el nombre de reclamacions “és que la gent està cada vegada més conscienciada dels seus drets lingüístics”.
La previsió és que la campanya, adjudicada a Fité i Associats per 57.726 euros i el termini d’execució de la qual finalitza el 31 de desembre, sigui “molt informativa”: “El que volem és posar la informació a l’abast de les empreses i oferir el nostre servei.” El procediment habitual que utilitza el departament quan rep la queixa d’un ciutadà és avisar en un primer moment sobre l’incompliment concret de la legislació que s’està cometent. Així, després de la corresponent acta informativa, es deixa un cert temps per resoldre la deficiència detectada i posteriorment s’aixeca una acta d’inspecció. En aquest sentit, rarament s’arriba a imposar una sanció perquè s’ha optat “per fer molta pedagogia sobre quina és la llengua oficial i explicar quina és la legislació i els deures que tenen les empreses establertes al país”. “Així normalment constatem que només en una primera visita informativa l’empresa ja sol reaccionar i soluciona la situació si se li deixa un temps de marge”, va afegir Pujol. El departament actua sobretot a partir de les queixes dels ciutadans i aquests últims anys ha vist incrementada molt la seva feina, ja “que té també molts altres àmbits d’actuació”, va indicar Pujol. La intenció és continuar fent una tasca de conscienciació, tot i que des del servei es recorda també que la legislació dona eines per actuar en alguns casos per la via “si en algun moment la situació arribés a ser molt greu i es constatés que hi ha una davallada molt important en l’ús del català i no només es dupliquen les queixes sinó que la situació se’ns n’anés de les mans”. El departament confia també que el futur Consell Nacional per la Llengua, previst al Llibre blanc de la cultura, ajudarà a promocionar la llengua.