el vol desviat a alguaire

Air Nostrum pot operar a la Seu amb gairebé 40 graus

La companyia afirma que els models ATR-72 600 no estan limitats per la calor ni per la longitud de la pista

Bateig de l'avió d'Air Nostrum el dia del primer vol.Fernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

Els ATR-72 600 són avions que Airbus va dotar d’un motor amb un 10% més de potència que els 500 i que estan dissenyats per operar en aeroports qualificats d’“especials” i amb temperatures extremes. Així ho van destacar ahir fonts de la companyia Air Nostrum, que van assegurar que els aparells que volen fins a la Seu ho poden fer a 30 i fins i tot a 40 graus, però que la normativa vigent actual és antiga –del 2015– i obliga els comandants a utilitzar l’aeroport d’Alguaire quan la calor és elevada i el nombre de passatgers també.

Les mateixes fonts van indicar que les negociacions entre Aeroports de Catalunya i l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) estan molt encarrilades i van donar per fet que abans dels mesos forts de l’estiu es produirà la modificació: “Vistes les bones performances que estan demostrant els ATR 72-600, Aeroports de Catalunya va sol·licitar a principi d’abril la modificació d’aquesta restricció a l’alça per arribar als 37 graus. Hi va influir també el fet que la restricció a 30 graus es va calcular de forma conservadora el 2015 i sense una experiència contrastada de vols regulars (com sí que passa ara) i, a més, els càlculs es van fer amb ATR-72 dels models anteriors (200 i 500).”

Des del Govern, el ministre portaveu, Eric Jover, es va referir a la darrera polèmica diumenge per l’arribada i la sortida dels vols des de Lleida. Jover va afirmar que l’executiu desconeixia la limitació, “els propis responsables de la infraestructura no ens la van transmetre”. El ministre va apuntar simplement com una possibilitat un canvi en els horaris, quelcom que l’aerolíniea descarta perquè defensa que són els millors adaptats per als dos trajectes i que permetrien arribar a la Seu si hi hagués un retard inesperat. Tanmateix, quan estigui fet l’abalisament que projecta Aeroports de Catalunya serà possible aterrar fins a les nou de la nit.

Air Nostrum va insistir què la temperatura no és cap problema i que el mateix model d’avió fa la ruta de Melilla, amb temperatures mot més elevades i considerada, com Andorra o Sant Sebastià, una infraestructura “especial que obliga els comandants a fer una formació específica”. Les fonts de la companyia regional d’Iberia van negar que la longitud de la pista de l’aeroport Andorra-la Seu sigui cap dificultat, i van donar per fet que en breu, amb l’actualització dels protocols de seguretat, aquests incidents no es repetiran. Van recordar que els altres tres casos amb incidència, dos van ser per problemes tècnics i el tercer per la barreja de núvols baixos i calima que van forçar el pilot a dirigir-se a Alguaire.

I van reiterar que tenen la certesa que les actuals restriccions seran modificades en breu i els aparells d’Air Nostrum podran operar també amb forta calor.

CLAUS

1 Aparells nous fabricats a tolosa

Els ATR-72 600 són de darrera generació. Airbus els fabrica a Tolosa, a les mateixes instal·lacions on es construïen els Concorde.

2 Una ruta amb unes incidències mínimes

La companyia defensa que la ruta Madrid-la Seu és de baixes incidències amb una puntualitat exacta, excepte els 4 desviaments a Alguaire.

3 Elogis per les innovacions que té l’aparell

La companyia elogia el model 600, del qual diu que Airbus està molt orgullosa per la seva seguretat i una cabina dels pilots molt més avançada.

MÉS SEIENTS BUITS ES TRADUEIX EN MÉS SUBVENCIÓ

Jover va destacar que és primordial que aquesta línia tingui la funció prevista d’aterrar a la Seu. “Això és el que el Govern volia quan es va signar el conveni”, va remarcar. L’opció d’operar amb menys càrrega els dies d’altes temperatures no entusiasma, es perdrà capacitat de seients útils i el conveni ja preveu una compensació associada als seients buits, per tant si això es produeix “ens mouríem cap a la forquilla més alta de la subvenció i no a la baixa com semblava indicar fins al moment”, va comentar el ministre portaveu. Air Nostrum es va justificar pel fet que no preveien un pic de calor “puntual” el mes de maig, i que és molt complicat fer previsions avançades, ja que al final són els pilots qui prenen les decisions en funció d’una taula que tenen amb els protocols fixats per AESA: “Les decisions sovint es prenen sobre la marxa i entenem que això afecta el passatge.” L’aerolínia va assenyalar que els ATR amb sistema turbohèlixs no poden ser substituïts pels que funcionen amb reactors i que no poden ser utilitzats en un aeroport com el de Montferrer.

tracking