PROVA SANITÀRIA A BARAJAS
Un error humà va considerar 'no Schengen' el vol a Madrid
La confusió s’atribueix a un error humà de la persona que s’encarrega dels controls
Un error humà. Aquesta és la versió oficial que ha rebut el ministeri d’Economia de les incidències que van patir els passatgers del vol Andorra-Madrid d’Air Nostrum de diumenge passat, que van ser tractats com si arribessin d’un país de fora de l’espai Schengen i van ser obligats a sotmetre’s a una prova PCR i a omplir un formulari per a viatgers que provenen de territoris de fora de la Unió Europea.
Aquesta excusa, que tant el Govern com la companyia aèria donen per bona, contrasta amb un concís comunicat del ministeri de Sanitat d’Espanya que justifica aquesta situació perquè va “coincidir amb un control aleatori i per això se’ls va fer un test d’antígens”.
No és aquesta l’explicació que es té a l’executiu andorrà. La responsable de l’aeroport de Barajas és AENA, que alhora té subcontractada una empresa que s’encarrega de fer els controls sanitaris i dels vols que arriben a les instal·lacions de Madrid.
Diumenge hi havia un treballador que rebia els passatgers amb una llista de procedències i en funció de l’origen decidia si podien passar lliurement o havien de fer-se algun tipus de test. Quan els viatgers d’Air Nostrum van dir la Seu-Andorra, els va considerar d’un país tercer exclòs de l’espai Schengen i els va enviar a la sala de control sanitari, on van haver de fer-se la PCR i omplir un formulari que és obligatori per a aquests passatgers, tot i les reclamacions del passatge, que va insistir que es tractava d’un vol nacional, com si hagués estat l’origen Barcelona o qualsevol altra ciutat espanyola.
Les queixes dels usuaris no van servir de res i van passar el control. Alguns van reiterar que venien de la Seu d’Urgell i que era absurd haver d’escriure origen Espanya i arribada Espanya. Els controls aleatoris, que certament es fan, no són gens habituals en vols nacionals, sinó entre països de la Unió Europea. La responsabilitat recau en una empresa subcontractada d’AENA específicament per a aquest servei.
És el primer cop que passa un incident com aquest i ahir fonts oficials van remarcar que no hi ha cap ordre expressa pel que fa a Andorra, es tracta d’un fet puntual que no es tornarà a repetir. Des d’AENA no es va voler ahir donar cap tipus d’explicació sobre aquests fets, tot i que l’empresa és la responsable de la gestió de l’aeroport.