Reportatge

Transformant aules

Un programa de televisió que es va emetre durant la pandèmia i un joc de gamificació aplicat a les matemàtiques són els projectes que han guanyat la segona edició dels Premis d’Innovació Educativa.

Alumnes de l'Escola Andorrana de Canillo entrevistant la ministra Ester Vilarrubla.FELIP GALLARDO

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Volem que els nanos siguin independents i sàpiguen posar-se davant la càmera, que aprenguin a parlar i a formular preguntes coherents...” explicava Felip Gallardo, el professor que es troba al capdavant del taller Canillo TV.

El passat dimecres 6 d’octubre el vestíbul del Consell General va acollir el lliurament dels guardons de la segona edició dels Premis d’Innovació Educativa al Principat d’Andorra, un reconeixement que valora el caràcter inclusiu, la creativitat, la comunicació, el pensament crític, la col·laboració i la integració de coneixements dels centres educatius. Enguany es van presentar 13 projectes dins la modalitat Premi Maria Geli, i el projecte Canillo TV en temps de pandèmia de l’Escola Andorrana de Canillo es va proclamar guanyador amb un premi de 12.000 euros. La iniciativa, de fet, ja existia des de l’any 2017 i s’impartia als alumnes de sisè. “Hem pogut anar comprant el material i les càmeres a poc a poc”, relatava Gallardo, que es va presentar al premi juntament amb Antònia Darnés i Santiago Casas. En arribar la pandèmia, doncs, el projecte es va haver de reinventar. “Ens vam adonar que necessitàvem un mitjà de comunicació que impliqués tota l’escola i vam decidir crear un petit programa diari en què tothom pugués explicar allò que volia”, detallava Gallardo. “Si algú volia explicar com fer galetes, ho feia. La idea era mantenir el contacte en temps d’incertesa. Era una manera d’apropar l’escola a la comunitat”, assegurava mentre aclaria que un cop represa la normalitat el programa va passar a una segona fase en què els alumnes van començar a sortir al carrer a fer les entrevistes. “És un orgull per una feina que ha fet tota l’escola”, celebrava Gallardo. El jurat també va atorgar un accèssit de 3.000 euros al projecte Joc#emquedoacasa presentat per Leyre López i Meritxell Álvarez Plata de l’Escola Andorrana de segona ensenyança d’Ordino, una iniciativa que va néixer amb l’objectiu de gamificar les matemàtiques. “Vam fer una formació i vam veure una oportunitat” explicava López. La gamificació, de fet, és un concepte educatiu en què s’apliquen regles de jocs amb finalitats educatives. “Vam adaptar jocs que ja existien a través d’aplicacions i els alumnes van respondre molt bé. Llavors vam fer el salt i vam inventar-nos el nostre propi joc”. En aquest sentit, el joc es va aplicar en un grup de suport durant el confinament a través de Zoom o programes com Classroom. Ara, vist l’èxit de l’experiència, pretenen donar-li continuïtat en format presencial i no descarten aplicar-ho en un grup més ampliat.

Leyre López i Meritxell Álvarez rebent el guardó.

tracking