accés a l'habitatge
Pressió als llogaters per poder posar el pis a la venda
L’interès dels propietaris per vendre els pisos que tenen llogats arran de la forta demanda preocupa
els inquilins
L’interès dels propietaris per posar a la venda els pisos que tenen en lloguer en un moment de forta demanda i preus a l’alça en el mercat immobiliari ha incrementat la pressió sobre els inquilins perquè acceptin la finalització del contracte d’arrendament. Segons explica al Diari Xavier Marchante, tècnic de l’Oficina de l’Habitatge, en l’últim any les consultes més freqüents que ha atès aquest organisme dependent del ministeri de Territori i Habitatge –el 27,9% de 386– han estat les relatives a les opcions per prorrogar el contracte i els procediments per recuperar l’habitatge llogat per a ús propi o familiar. Darrere la majoria d’aquestes demandes, apunta, hi ha el temor de molts llogaters a haver de marxar de casa perquè el propietari no els vol renovar el contracte. “Molts es troben en la situació que el pis on viuen ara ha estat posat a la venda en un portal immobiliari”, assegura Marchante.
El tècnic recorda que, segons la Llei de mesures urgents en matèria d’arrendaments de finques urbanes i de millora del poder adquisitiu, aprovada el novembre del 2020, els llogaters a qui se’ls acaba el contracte durant el 2021 poden exigir al propietari una pròrroga de fins a un any. Sempre, això sí, que aquest no cedeixi l’habitatge al Govern per a usos socials o bé no el destini a l’ús propi o a favor de familiars de primer o segon grau. Els inquilins que paguin més de 1.500 euros mensuals pel pis i que no tinguin reconeguda la condició de família nombrosa tampoc no poden exigir la pròrroga.
El segon tipus de sol·licitud d’informació més repetit durant el 2021 –el 17,3% del total– han estat els requisits i la documentació que cal presentar per rebre les diferents ajudes ofertes per l’administració en matèria d’habitatge. Durant el 2020, fortament marcat per la pandèmia, aquest va ser el motiu de consulta més freqüent. “El Govern va posar en marxa diverses ajudes al lloguer per a les persones més afectades per la crisi, com ara reduccions de lloguer, i lògicament això va generar més consultes a l’Oficina de l’Habitatge”, explica Marchante.
Una altra de les consultes més repetides (10,1%), relacionada amb la segona, és sobre la rebaixa del lloguer en cas de formalització d’una suspensió temporal del contracte o reducció de la jornada laboral. D’altra banda, el 9,7% correspon a sol·licituds d’informació sobre el preavís que ha de donar el llogater a l’arrendador per rescindir el contracte d’arrendament, mentre que el 7,7% fan referència als requisits i la documentació que cal presentar per sol·licitar l’exempció de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries.
Pel que fa al tipus de sol·licitant, la majoria de les consultes han estat fetes per llogaters (60,88%, 235 en termes absoluts) i només el 16,06% (62) per propietaris. La resta, el 23,06% (89), tenen altres perfils que no corresponen ni a una figura ni a l’altra.
CONSULTES MÉ FREQÛENTS A L'OFICINA DE L'HABITATGE: 65%
Informació sobre la pròrroga del contracte i el procediment per recuperar l’habitatge per a ús propi o familiar, d’acord amb la Llei de mesures urgents en matèria d’arrendament de finques urbanes i de millora del poder adquisitiu. 27,9% Informació sobre els requisits i documentació a presentar dels diferents ajuts per part de l’administració en matèria d’habitatge, com ara l’ajut a l’habitatge de lloguer o el programa d’impuls per a l’emancipació dels joves, entre d’altres. 17,3 % Consultes amb relació a la reducció del lloguer en el cas de formalització d’una suspensió temporal del contracte de treball o una reducció de la jornada laboral. És a dir, tot allò relatiu als ERTO. 10,1 % Informació sobre el preavís que ha de donar la persona llogatera a l’arrendador per rescindir el contracte d’arrendament d’acord amb la Llei de mesures urgents en matèria d’arrendament. 9,7%