Mobilitat
Govern descarta implantar una taxa als vehicles contaminants que entrin al Principat
L'executiu presenta l'estratègia nacional de mobilitat que té l'objectiu de descarbonitzar el sector del transport l'any 2050
"No està previst implantar una taxa que gravi els vehicles contaminants que entrin al país". Així de contundent s'ha mostrat la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, en la presentació aquest matí del full de ruta que ha de portar a que el transport no emeti contaminants el 2050. Per al 2030, l'objectiu és la reducció en un 50% de les emissions.
Calvó, juntament amb el secretari d’Estat, Marc Rossell, han presentat la nova Estratègia Nacional de Mobilitat (ENM), aprovada fa uns dies pel Govern. La ministra ha ressaltat que és “el primer document de referència” que agrupa de manera coordinada i planificada totes les accions i mesures per assolir la mobilitat sostenible a Andorra, un nou marc comú per a totes les administracions i per a tots els actors implicats. “L’estratègia ha de permetre fer la transició cap a un nou model de mobilitat sostenible i que avanci cap a la descarbonització del sector”, ha recalcat la ministra de Medi Ambient.
És per aquest motiu que el pla marca, pel que fa a la mobilitat interna, un objectiu clar i ambiciós: reducció del 50% de les emissions i l’augment de fins al 20% de la fracció del parc immobiliari de vehicle elèctric pel 2030. Rossell ha recordat, durant la roda de premsa, que el 57% de les emissions de gasos amb d’efecte hivernacle del país provenen de la mobilitat, per aquest motiu és “fonamental incidir-hi per reduir-les i avançar cap a la neutralitat carboni”.
En la radiografia actual, el secretari d’estat ha ressaltat que actualment es realitzen 135.000 desplaçaments diaris amb vehicle privat i que menys del 5% de les emissions provenen del transport públic. En la línia de la sostenibilitat en la mobilitat i per assolir els objectius marcats, l’estratègia apunta quatre programes d’acció, amb el suport del rol exemplar de l’administració: programa de descarbonització, eines de finançament per la descarbonització de la mobilitat, transició social, i innovació, gestió intel·ligent i observació sistemàtica.
Dins d’aquests quatre grans pilars es defineixen diferents accions concretes entre les quals destaquen la implementació de plans per part del Govern, que han d’estar definits l’any 2022, i plans parroquials dels comuns amb l’horitzó 2023. Aquests plans han d’incidir en la mobilitat a peu, clicable i amb transport públic a la vall central, ubicació on es registren el major nombre de desplaçaments. “Els plans impliquen a totes les institucions i organismes implicats, perquè el canvi de model de mobilitat només serà possible si tots remem en la mateixa direcció”, ha apuntat Calvó.