sostenibilitat

La taxa suposarà 36 euros per cotxe cada 15.000 quilòmetres

Les xifres de Medi Ambient es contraposen amb les dels empresaris i mostren un impacte menor si no és absorbida pels importadors

La taxa suposarà 36 euros per cotxe cada 15.000 quilòmetresFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La taxa de carboni s’ha convertit en un pols entre el ministeri de Medi Ambient, l’Associació d'Importadors i Distribuïdors de Carburants d'Andorra i l’ACU, que ha pres partida a favor dels empresaris. Les xifres amb les quals treballa el Govern són molt diferents que les que exposen els empresaris, amb una càrrega sobre el consumidor al final de l’any molt petita, sempre que aquesta no sigui absorbida per l’Asidca i per tant no es repercuteixi en el preu final dels hidrocarburs.

Per començar hi ha una xifra eloqüent, com és que el 70% de les vendes de gasolines i de gasoil es destina a turistes, que provenen de països amb unes tarifes molt més elevades. Els combustibles fòssils representen el 80% de les emissions a Andorra, i d’aquests, el 55% directament de la locomoció.

Locomoció

Segons les dades amb què treballa el ministeri, l’impacte màxim sobre la locomoció serà quasi simbòlic. Si el sector no absorbeix aquest increment, representarà un sobrecost de 36 euros a l’any per a un vehicle que faci 15.000 km amb un consum de 6,5 l/100 km. El càlcul sobre un pressupost familiar revela que si aquest és de 37.890 euros anuals, 434 euros van destinats a la calefacció, uns 600 litres a l’any. L’aplicació de la taxa suposaria quatre euros de més l’any que ve, i 22 euros el 2027. Tots aquests càlculs, cal insistir, si és el ciutadà qui acaba pagant la taxa perquè el sector s’hi nega.

Hi ha un altre element que es remarca des de l’executiu, ja que defensa que gràcies a la taxa verda es podrà reduir de manera dràstica el preu del transport públic, que és bàsicament utilitzat per menors de 25 anys i majors de 55. Segons el ministeri, gràcies a la recaptació de la taxa la nova tarifa del transport públic quedarà unificada en 360 euros anuals a totes les zones, mentre que en l’actualitat hi ha zones (com la 1 o la 4) que s’enfilen gairebé als 2.000 euros. Un 17% de persones no tenen cotxe, i la despesa de transport intern per llar és de 2.000 euros, sense tenir en compte que l’impacte contaminant sobre el medi no és el mateix que el vehicle particular. També tindrà un impacte sobre el transport escolar i el bus lliure, que veuran reduïdes les tarifes en 36 euros a l’any. El Govern ha estudiat les diferents variables. Família amb almenys un fill que utilitza el transport escolar o joves, o una llar tipus de 2,23 persones.

PRESSIÓ AL SORTIDOR

La guerra entre el Govern i els importadors de carburants és constant. Els empresaris han trobat en l’Associació de Consumidors un aliat inesperat que ha iniciat una campanya de signatures per reclamar que l’aplicació de la taxa verda s’ajorni en considerar que ara no és el moment. Aquesta campanya incomoda alguns conductors, que se senten pressionats pels empleats de les gasolineres que els conviden a firmar, a vegades amb arguments tan sensibles com la por a perdre la feina o que la gasolina costarà més que a Espanya. Se suposa que alguns d’aquests empleats tenen les indicacions concretes per traslladar als clients i aconseguir el major nombre de firmes. La disputa té també forma verbal. Dimecres el ministre Portaveu, Eric Jover, va dir que aquesta campanya aporta "informacions parcials" i que a les gasolineres, on es recullen signatures, "els venedors encara aporten informacions que s'allunyen més de la realitat". "Hem de ser clars: no obligatòriament tindrà un impacte en el preu de la venda al públic, això dependrà del sector dels importadors", va remarcar el ministre, que va dir que "és mentida" que s'apujarà el preu "un 30%", com s'ha arribat a dir, i que el text de Govern parla d'uns tres cèntims el litre. El president de l'ACU, Lluís Ferreira, va lamentar que "el Govern enganyi la ciutadania amb informació parcial, donat que sap perfectament que el nou impost repercutirà en el preu final i que s'excusin amb un acte de fe, dient que els importadors ho poden assumir, cosa que vindria a ser manar a casa dels altres”.

La taxa suposarà 36 euros per cotxe cada 15.000 quilòmetres

tracking