Afers Socials va reallotjar els afectats per 19 desnonaments

Afers Socials va garantir la llar a les famílies que es van veure afectades per aquesta situació abans que la Batllia n’autoritzés l’execució

Afers Socials va reallotjar els afectats per 19 desnonamentsSFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

El ministeri d’Afers Socials va intervenir en un total de 19 desnonaments al llarg del 2020, seguint els protocols que l’executiu té marcats, i va aconseguir reallotjar les famílies afectades abans que la Batllia n’autoritzés l’execució. Així ho va explicar el ministre Víctor Filloy ahir, durant la roda de premsa de balanç del 2020. “Hem seguit el protocol que tenim marcat en cas de desnonament. Això vol dir que la Batllia ens comunica la situació i des d’Afers Socials o reubiquem la família o bé mitjancem per arribar a un acord amb el llogater”, va explicar Filloy, que va destacar que “aquesta manera de fer la realitzem en compliment de la Carta social europea i ens permet que ningú quedi enrere”.

“Tenim constància que la de l’habitatge és la cinquena problemàtica amb què es troben els treballadors socials”, va recordar el ministre. Quant a les intervencions, Filloy va destacar que “es fa un estudi de la situació econòmica de la família i des de serveis socials es fa una recerca d’habitatge, i en funció de la situació econòmica s’avalua quina part de la renda mensual poden destinar-hi, i per a la resta se’ls ajuda amb les opcions que hi ha dins la cartera de serveis”. El titular d’Afers Socials va destacar que “les ajudes, però, no es queden aquí, i després de resoldre aquesta situació es realitza un acompanyament per tal que la persona pugui trobar feina, recuperar autonomia i, en definitiva, que la situació no es cronifiqui”.

Més de 5.000 usuaris el 2020

El balanç de l’atenció primària realitzada des dels serveis socials va ser un altre dels punts que va centrar la compareixença del ministre i del director, Joan Carles Villaverde. “A ningú se li escapa que la situació de la pandèmia ha provocat que més persones hagin hagut de recórrer als serveis socials”, va dir Filloy. Les dades presentades recolzaven aquesta situació, i és que es va passar de 3.938 persones ateses el 2019 a les 5.046 al llarg del 2020, xifra que va suposar un increment del 28% i 1.108 ajudes més.

El titular d’Afers Socials va posar números als ajuts ocasionals –entre els quals es troba la popularment coneguda com a targeta de prepagament–, que van passar de 2,3 milions el 2019 als 4,5 a 31 de desembre del 2020.

En el mateix sentit, tant els expedients d’atenció continuada com els de caràcter temporal van experimentar un increment. Els primers van arribar fins als 1.572, amb un augment del 28%, mentre que els esporàdics van tenir una crescuda més petita, arribant als 764, un 11% més vers el 2019. “El perfil tipus de la persona que necessita ajuda dels serveis socials ha canviat”, va manifestar Filloy, just abans que Villaverde fes el retrat robot de la persona que avui dia rep atenció. “Parlem que el perfil seria el d’una persona que viu sola, que té entre 40 i 59 anys, de nacionalitat andorrana i residència a Andorra la Vella. I que té necessitats de caire econòmic i de salut”, va exposar el director. També cal tenir en compte que les parròquies que van experimentar un nombre més elevat de persones que recorrien als serveis socials van ser Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, amb un 30% i un 21%, respectivament, una situació que el ministre va qualificar com a “normal” atès que són les dues poblacions que compten amb més gent a tot el país.

Per tal de poder fer front a l’increment de demandes d’ajuda, el ministeri va augmentar tant el nombre de treballadors com educadors socials. “Hem incrementat un 35% els recursos humans”, va dir Filloy, que a la pràctica vol dir que es va passar de comptar amb 11 treballadors socials a 15, mentre que en el cas dels educadors l’increment va passar de tres a cinc. “Vull agrair tota la feina que han fet els treballadors socials i educadors durant la pandèmia i felicitar-los.” De cara al futur, el ministre va dir que “almenys, de moment, la tendència que tenim aquest any segueix la marcada durant el 2020”.

LES DADES

-Comptar amb ingressos inferiors al llindar econòmic de cohesió social (LECS) suposa 1.279 dels expedients totals.

-El SAI, servei d’atenció immediata, va veure incrementades les demandes d’ajuda en un 26%, passant des de 92 famílies ateses el 2019 fins a les 116 del 2020.

-L’atenció telefònica d’urgència va ser un altre dels serveis que van experimentar més usuaris, amb una crescuda del 47%, passant de 218 intervencions a 320 a 31 de desembre.

-Les targetes de prepagament que serveixen per fer una intervenció ràpida van veure com la seva despesa es veia augmentada en 220.000 euros, passant des dels 379.00 fins als 599.000.

-Per nacionalitat, són els andorrans qui més acudeixen als serveis socials, amb un 36%, seguit dels espanyols amb un 30% i de les persones de nacionalitat portuguesa amb un 9%.

-Les persones que viuen soles són les que més atenció del SAI van requerir, amb un 65% del total de les actuacions que es van portar a terme.

-Tant el ministre com el director van posar en relleu que els problemes de salut mental, derivats de la pandèmia, van incrementar-se entre els usuaris.

tracking