Celebrar el ramadà durant el confinament
El mes en el qual se celebra el ramadà és un període sagrat per als creients musulmans. És temps per anar a resar al centre de culte i renovar-se i fer front al temps que queda per endavant, però aquest és diferent, ja que el coronavirus ha tancat totes les mesquites.
Els més de 2.000 musulmans que hi ha al país ahir van iniciar el període de ramadà d’una forma completament diferent de la que s’ha practicat ancestralment. La tradició forma part d’un dels cinc pilars sagrats per ser un bon musulmà. “És el moment de la renovació corporal i espiritual, en el qual preservem el pensament de la gent pobra, d’aquells que passen gana, ens posem a la seva pell a través del dejuni”, afirma l’Hicham Jamila, qui lamenta no poder anar a realitzar les oracions i les pregàries al centre de culte del Principat, però creu fermament que aquesta situació enforteix encara més l’esperit. “Nosaltres creiem que el coronavirus és un soldat de Déu perquè la gent torni a la realitat, deixi la guerra, les armes, els robatoris i torni l’esperit de pau a les famílies. Per aquest motiu, tot i que ens sap greu que estiguin tancades, considero que aquest any el ramadà encara arribarà a més gent i les circumstàncies que estem vivint donaran més força a la religió i l’esperit”, posa en relleu el fidel.
La pandèmia del coronavirus ha provocat que els centres de culte islàmic d’arreu del món hagin hagut de tancar les portes, un fet insòlit per a la comunitat musulmana, ja que no havia passat mai. En Rachid Cherkaoui també apunta que és cert que les oracions i les pregàries en el període del ramadà es fan a la mesquita perquè es guanya més recompensa que si es resa a casa, “però amb la situació que estem vivint actualment s’haurà de realitzar des de casa, és perdonador i Al·là (Déu) reconeixerà aquest moment”. Jamila també diu que de les coses que més troba a faltar és la reunió social que es feia al centre de culte, “és un moment en el qual ens unim tots. És una llàstima no poder realitzar aquesta tradició amb els familiars i amics, com ho hem fet sempre, però els tindrem presents”.
El ramadà no només significa deixar de menjar durant moltes hores, sinó que té un aspecte altruista molt gran per a la cultura musulmana. “És la purificació del cos i l’ànima, durant l’any acumulem diversos ímputs negatius i el mes de ramadà i les hores en dejú ens ajuden a deixar-los enrere a través de la neteja interna i externa del nostre cos”, indica Cherkaoui. Així, Jamila explica que quan arriba el mes del ramadà ningú es queda sense menjar, “no sé com s’ho fan però ningú pateix gana. Recordo quan era petit i vivia al Marroc amb la meva família que la mare em deixava donar menjar a la gent un quart d’hora abans de fer la pregària perquè aprengués com ho havia de fer jo amb la meva família quan em fes gran”.
Tanmateix, Cherkaoui afirma que el musulmà ha d’acceptar la situació en els moments bons i en els dolents. “Hem d’intentar que aquest ramadà sigui igual que la resta, acceptant la situació actual i procurant que ens enforteixi i no ens enfonsi. Ens hem de fer més forts”, matisa. I destaca que donada la situació, a les oracions i pregàries tindran ben present la situació generada per la pandèmia. “Resarem per totes les famílies que estan patint i que han perdut gent al llarg del coronavirus. També pregarem perquè la situació es recuperi com més aviat millor i tindrem ben presents totes aquelles persones que estarien amb nosaltres però no poden pel distanciament social”, apunta.