Pandèmia mundial

Aire pur per la Covid-19

L’Observatori de la Sostenibilitat d’Andorra, conjuntament amb la Iniciativa Actua, analitza com ha influenciat el confinament per la Covid-19 en la mobilitat i la qualitat de l’aire. Deixa clar que amb menys cotxes, menys pol·lució.

Aire pur per la Covid-19

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La concentració de diòxid de nitrogen (NO2) al medi ambient és un dels indicadors que s’utilitzen per mesurar els nivells de contaminació. Es tracta d’un gas marronós i d’olor fort que és tòxic en altes concentracions. L’home és el principal emissor d’aquest gas a través de la combustió o crema, en especial per la mobilitat i la indústria. També procedeix de les calefaccions, de les centrals tèrmiques, de totes les combustions de carburants, de les incineradores, de cimenteres, de fàbriques de vidre i refineries. La quantitat d’NO2 generada de forma natural és ínfima, emesa per exemple per l’activitat volcànica o els incendis forestals.

A Andorra, per les seves característiques, els principals emissors de diòxid de nitrogen són els automòbils. I segons les dades que va fer públiques a través del seu compte de Twitter l’Observatori de la Sostenibilitat d’Andorra, el confinament que va decretar el Govern el 16 de març passat per l’alerta sanitària per la Covid-19 ha influenciat i molt en la qualitat de l’aire que ara podem tornar a respirar una hora cada dos dies gràcies a les mesures d’excepció adoptades per l’Executiu fa uns quants dies.

Des de l’inici de març i fins al decret de confinament, les carreteres del país havien suportat la circulació de 172.182 vehicles, segons les dades recollides per l’Observatori de Sostenibilitat que conjuntament amb la Iniciativa Actua ha elaborat una anàlisi per saber com ha influenciat el confinament per la Covid-19 en la mobilitat i la qualitat de l’aire. En aquell període de temps la concentració de diòxid de nitrogen va ser de 36.49 μg/m3 al dia, que és la manera com s’expressen els resultats obtinguts en les mesures fetes pels equips automàtics de detecció de NO2. Una dada, però, que es troba per sota del valor límit anual per a la protecció de la salut, que és de 40 μg/m3.

La caiguda en la mobilitat de vehicles registrada un cop decretat el confinament per part del Govern i fins al dimecres 22 d’abril s’ha notat i molt en la concentració de contaminants en el medi ambient. Les dades recollides per l’Observatori de la Sostenibilitat d’Andorra xifren en 47.233 el nombre de vehicles comptabilitzats a les carreteres andorranes des del 16 de març fins al 22 d’abril.

La reducció en un 73% del nombre de vehicles diaris a les carreteres ha comportat una caiguda del 66% en la concentració d’òxid de nitrogen al medi ambient. Així, la concentració de NO2 s’ha reduït fins als 12.51 μg/m3 al dia, molt lluny del valor límit anual per a la protecció de la salut.

L’estudi, que l’Observatori de la Sostenibilitat d’Andorra presentarà la setmana que ve, s’ha elaborat amb les dades recollides pel departament de Mobilitat i pel servei Meteorològic Nacional de l’Oficina de l’energia i del canvi climàtic.

Afectacions de l’NO2

Cal recordar que el diòxid de nitrogen en concentracions superiors a 200 μg/m3 (valor límit horari) provoca una inflamació significativa de les vies respiratòries. Estudis epidemiològics mostren, d’altra banda, que una exposició prolongada al diòxid de nitrogen augmenta els símptomes de bronquitis en nens asmàtics. La reducció de la funció pulmonar també està relacionada amb els nivells al diòxid de nitrogen mesurats habitualment a les ciutats més contaminades d’Europa i d’Amèrica del Nord.

A Andorra els nivells de diòxid de nitrogen se solen mantenir per sota dels valors límits de protecció de la salut. En alguns episodis d’inversió tèrmica, sobretot a l’hivern, se solen produir concentracions superiors als 40 μg/m3.

tracking