El transport sanitari

Salut estudia canvis al servei d'ambulàncies

Salut debat amb els col·lectius del sector quin és el sistema que s’adapta millor a Andorra quan caduqui el contracte actual

Salut estudia canvis al servei d'ambulànciesFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les empreses de transport sanitari estan inquietes davant la possibilitat que aquest servei torni a mans dels bombers, com ja funcioanava abans del 2007, quan la llavors ministra de Salut, Montse Gil, va decidir no sense forta polèmica externalitzar-lo i donar-lo a dues empreses amb unes clàusules que van ser motiu de força crítiques. L’actual titular de Salut, Joan Benazet, no va negar ni confirmar ahir aquesta possibilitat, i va explicar que hi ha una taula de treball –formada per SAAS, Bombers, Salut, Afers Socials i Creu Roja– per avaluar quin model serà més eficient, ja que a l’estiu caduca el contracte amb l’empresa privada i el ministeri vol tenir avançada la feina i decidir si s’aposta per un servei extern i per tant cal convocar un concurs públic, o bé retornar-lo a mans del cos de bombers. “Ara mateix no hi ha res decidit”, va indicar amb contundència Benazet, que va admetre que hi ha desajustos que s’han de solucionar, com per exemple que els bombers s’han de fer càrrec del servei de nit quan en realitat no els pertoca. Els bombers assumeixen el transport sanitari no urgent que durant el dia correspon a una empresa privada, que només ofereix el servei de 8 del matí a 8 de la nit. Són viatges que suposen haver de retornar persones a una residència o al seu domicili, després d'alguna atenció sanitària, i de matinada, i molt d’ells del Pas de la Casa a l’hospital. El servei està estructurat de manera que el servei urgent medicalitzat correspon al SUM, els urgents no medicalitzats els fa bombers i el transport sanitari està externalitzat.

‘TAXI’ A LA CARTA

Benazet vol ordenar tot aquest model, i especialment combatre l“abús” que se’n fa per part d’algunes persones que no tenen justificat el transport en ambulància per anar al metge o per ser traslladats de l’hospital a casa, situacions que ara són habituals i que suposen una despesa important que el ministeri no vol abonar. Des del sector privat hi ha cert recel, i malgrat que la taula de treball ha de decidir el model i que tot apunta que es continuarà confiant en una part d’externalització, empreses com SAS o Ambulàncies Carlemany en desconfien i temen que tot el paquet quedi en mans dels bombers. El ministre de Salut, però, va inisistir que “no hi ha encara res decidit, volem revisar el funcionament per controlar i reduir els abusos i estudiarem quin és el model més eficient”. Salut vol tenir la feina feta per si ha de convocar un concurs públic a l’estiu, al qual també podrà optar la Creu Roja. Benazet va admetre que el servei nocturn no pertany als bombers, però actualment no hi ha alternativa. Fonts dels bombers van indicar ahir que fan 7.000 serveis a l’any amb les ambulàncies i aquesta xifra representa el 70% de la feina del cos, que disposa d’un infermer però no té un metge per poder fer una atenció medicalitzada. Des de la Creu Roja gairebé es va descartar optar a un concurs. Ja el 2007 es van fer els càlculs i l’organització va descartar optar al servei perquè els resultava deficitari. Fonts de la institució expliquen que rebien uns 275 euros pel desplaçament a Barcelona en ambulància i que quan va passar a mans privades la tarifa es va incrementar fins als 800 euros. La Creu Roja considera que sense el suport públic no tenen opcions de competir amb el sector privat i prefereix mantenir la situació actual. Des de bombers repeteixen que el Reglament no els obliga a ocupar-se del servei nocturn, però tampoc es veuria amb mals ulls tornar al sistema d’abans del 2007, quan el cos feia tot el transport no medicalitzat.

POLÈMICA PER LES CONCESSIONS

L’externalització del transport sanitari va ser objecte d’una forta polèmica per les condicions tan favorables que es van donar a les empreses que van guanyar el concurs, quan es va privatitzar el 2007. El punt que més controvèrsia va portar és que el Govern es va comprometre a assumir el dèficit que poguessin tenir les empreses privades. Les investigacions al SAAS van partir d'una querella del PS arran de les irregularitats detectades pel Tribunal de Comptes en l'exercici 2014. La concessió es va fer a Servei Andorrà de Transport Sanitari Cor de les Valls i Ambulàncies del Pirineu.

tracking