17è fòrum de l'efa

Swiftair, predisposada a volar a la Seu

El responsable de relacions institucionals de l’empresa diu que és “un projecte atraient”

Andorra com a destí d'interès al món
detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’aeroport d’Andorra-la Seu comptarà amb el sistema GPS a partir del maig del 2019. Un fet que permetrà “l’establiment de línies regulars de companyies comercials”. Així ho va destacar ahir, durant el 17è Fòrum de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), el director general de Zabir 2005, Tomás Aranda, l’encarregat de fer el pla de negocis de les instal·lacions urgellenques. Precisament, Aranda va manifestar que la direcció de l’aeroport ja s’ha reunit “amb més de 40 aerolínies en els darrers temps”. “D’aquestes converses es transmet que hi ha interès a començar a operar en el moment que hi hagi la certificació GPS”, hi va afegir. Una d’aquestes companyies és Switfair, representada al Fòrum de l’EFA pel director de relacions institucionals, Víctor Quiroga. En aquest sentit, Quiroga va recordar la implicació de la companyia espanyola en els estudis del 2017 per avaluar la viabilitat de l’aeroport de la Seu i va insinuar que “si hem invertit en aquest treball és per alguna cosa”.

Així doncs, interpel·lat directament per l’interès de Swiftair a volar a la Seu, Víctor Quiroga va mostrar la predisposició de l’operadora a fer-ho i va assenyalar que “per suposat, aquí estarem sempre llestos per donar suport a aquest desenvolupament de la connectivitat d’Andorra”. De fet, el directiu va assegurar que Swift­air “no seria ambiciosa” respecte al fet d’obtenir una bona rendibilitat els primers anys i va avançar que “naturalment” lluitaran per ser la primera aerolínia que estreni el sistema instrumental a les pistes de la Seu el 2019. “És un projecte bonic, impressionat i atraient”, va sentenciar. Amb tot, Quiroga va voler posar en relleu que abans de prendre cap decisió la companyia haurà d’esperar a conèixer “la programació, el tipus de vols i les exigències comercials del Govern andorrà”.

Connexió amb ‘hubs’ d’Europa

En aquesta línia, Aranda va posar l’accent que, “sent un país petit”, Andorra-la Seu “hauria de connectar-se amb els principals hubs europeus, com ara Madrid, París o Londres, que li donin connectivitat amb qualsevol part del món”. “No té sentit que tingui connexions directes amb una gran varietat de destinacions”, va afegir. Aranda va estimar que per les instal·lacions urgellenques podrien passar 300.000 passatgers anuals quan “estigui plenament operatiu”. L’expert va fer aquest càlcul multiplicant la població andorrana per cinc, el mateix procediment que es fa amb els aeroports espanyols.

No obstant això, tots els ponents del fòrum van coincidir que la infraestructura de la Seu necessitarà ajuts públics, com a mínim durant els primers anys, perquè pugui disposar de vols comercials amb regularitat. És a dir, per compensar un possible dèficit de les aerolínies per la manca inicial de passatgers.

Víctor Quiroga va apuntar que “els ajuts haurien de perllongar-se 3 o 4 anys”. “En els primers anys és totalment necessari que les administracions s’hi involucrin financerament”, va argumentar. Una idea que va reforçar el president de Binter Canarias, Pedro Agustín del Castillo, que va remarcar que aquestes subvencions haurien d’acabar “quan arribi un moment d’equilibri [financer] per a les companyies” que decideixin operar a les pistes de la Seu.

Martí considera els ajuts

Per la seva part, el cap de Govern, Toni Martí, va asserir que el Principat ha d’aprofitar “l’oportunitat” de la Seu i va reconèixer que “necessitem l’aeroport com l’aigua”. Per això, Martí va recollir el guant dels ajuts públics i va considerar que “caldrà algun tipus d’inversió”. “Estic pensant en subvencions a companyies privades per cobrir el dèficit, com a mínim, els primers anys”, va dir. El líder de l’executiu, però, va matisar que “serà el proper Govern” qui definirà aquesta “estratègia”.

El president de l’EFA, Francesc Mora, va dir que “cal obrir d’una vegada per totes un accés aeri segur i regular”. Mora va avançar el suport “del teixit empresarial” a l’ajut econòmic per fer enlairar l’aeroport de la Seu.

Swiftair, predisposada a volar a la Seu

tracking