institucions

La majoria de queixes privades al Raonador són per problemes amb l'habitatge

Destaquen qüestions vinculades als gestors immobiliaris o de desacord amb els propietaris

La majoria de queixes privades al Raonador són per problemes amb l'habitatge

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La majoria de queixes per problemes entre particulars registrades pel Raonador del Ciutadà són sobre qüestions relacionades amb el tema de l’habitatge, segons consta al balanç de l’any passat. Una part del treball de la institució va estar dedicat el 2017 a les anomenades accions privades, és a dir tots aquells assessoraments efectuats a ciutadans amb neguits i preocupacions diverses.

En concret, del total de 101 gestions privades que el Raonador va efectuar al llarg del 2017, 27 van estar vinculades al desacord dels arrendataris amb l’actuació dels propietaris dels habitatges llogats. Així mateix, 6 de les consultes van respondre a problemes amb els gestors immobiliaris i 15 es van efectuar per manca d’informació del ciutadà quant a l’aplicació de la Llei d’arrendament de finques urbanes, drets i deures de les parts.

Problemes amb els comerços

De la resta d’accions privades, l’informe recull 16 consultes sobre establiments comercials, 13 referents a companyies d’assegurances, 10 sobre problemes laborals, 7 d’entitats bancàries i finalment 7 relacionades amb conflictes amb terceres persones.

Tot i això, la institució ara encapçalada per Marc Vila posa l’accent que “els assumptes que es tractaven entre particulars” no són de la competència del Raonador, si bé assenyala que “els ciutadans que han requerit la nostra assistència han estat atesos de la forma més diligent, estudiant i valorant, cas per cas, qualsevol problema que se’ns hagi plantejat i informant i assessorant dels tràmits possibles a efectuar de la millor manera”.

De fet, tal com recull l’informe, tot i que el Raonador “no ha pogut intervenir” en els casos exposats pels usuaris, afirma que seria “convenient estudiar i tenir en compte una possible mancança o solució”. “Davant de la constatació del dia a dia en què molts ciutadans del país no sempre troben per part de l’Administració la suficient atenció o sensibilització davant el neguit o la queixa que els afecta, el Raonador del Ciutadà els atén personalment”, conclou el text.

MÉS CONTROL DEL TABAC ALS CENTRES SANITARIS DEL PAÍS

El Raonador del Ciutadà demana un control més exhaustiu per evitar la presència del tabac en els centres i establiments sanitaris i sociosanitaris del país, inclosos els espais a l’aire lliure que formin part del centre en qüestió. En concret, la recomanació, que recull l’informe del 2017, va dirigida al ministeri de Salut i posa l’accent en la necessitat de prendre en consideració i “aplicar exhaustivament la Llei 7/2012 de protecció contra el tabaquisme passiu ambiental en els centres i establiments sanitaris”. Segons apunta l’informe, la petició respon al fet que “eren molts els ciutadans” que havien observat que els indicadors de prohibició de fumar de l’hospital no eren respectats. La resposta del ministeri de Carles Álvarez, continua l’informe, “manifestava l’agraïment de la informació que els havíem fet arribar en relació amb les observacions rebudes pel que feia a l’incompliment de l’article 2.1 de la Llei 7/2012, atès que el ministeri de Salut no havia rebut cap denúncia ni queixa al respecte”.

tracking