Transport públic
La concessió de les línies d'autobús es retarda fins a mitjan 2019
La licitació per optar a la implantació i el manteniment de la plataforma intermodal de mobilitat indica que el nou servei estarà en marxa a mitjan 2019
El Govern preveu que l’inici de les operacions de les noves concessions de les línies d’autobusos nacionals sigui entre el maig i el juny de l’any que ve. Així ho indica en el plec de bases del concurs internacional que va convocar fa unes setmanes per a l’adjudicació del contracte de serveis per a la implantació i manteniment de la plataforma intermodal de mobilitat, que ha de gestionar les línies d’autobusos i el transport públic integrat. D’aquesta manera, s’ajorna gairebé un any l’inici de les noves concessions, que el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, va assegurar que estarien en marxa el setembre vinent.
Ho va dir el mateix mes de l’any passat en la roda de premsa posterior al consell de ministres en què es va anunciar que es declarava desert el concurs per a la concessió de les rutes nacionals que es va convocar el juny del 2016. Que les dates avançades per Saboya no es complirien era força evident, ja que el ministre va dir en aquella mateixa roda de premsa que el nou concurs es convocaria en un termini no superior als dos mesos. Una licitació que, de moment, encara no s’ha convocat.
Cal recordar que el concurs declarat desert per l’executiu va ser tombat uns mesos després, l’abril passat, per la sala administrativa del Tribunal Superior després que fos recorregut per la Cooperativa Interurbana, que no estava d’acord amb les bases. El tribunal va considerar que alguns dels punts de les bases de licitació vulneraven la legalitat i que alguns dels requisits no permetien presentar una oferta fiable. Quan es va conèixer la sentència, des del Govern es va indicar que s’estava a punt de fer un nou concurs per a la concessió de les línies. De moment, no se’n sap res.
Plataforma multimodal
El que sí que s’ha convocat és el concurs de la plataforma de transport multimodal. Un sistema integrat amb informació, reserva i pagament que inclourà tant els serveis de transport individual com el transport públic sota una experiència d’usuari consistent i homogènia. Aquest sistema comptarà amb la integració inicial –ja formalitzada a través d’acords– de les concessions d’autobusos, de la concessió de les bicicletes elèctriques, dels punts de càrrega de vehicle elèctric i dels pàrquings sota gestió comunal i els privats que operin amb els seus propis sistemes sempre que estiguin d’acord a integrar-se, conformant la columna vertebral de la plataforma de transport multimodal a tot Andorra. En un futur es planteja incorporar altres actors i concessionàries de busos d’àmbit local que actuen fora de l’eix central.
Es tracta d’una plataforma que ha de donar compliment a l’objectiu estratègic del Govern de canviar d’un model on predomina el transport individual motoritzat a un nou model on la mobilitat elèctrica i el transport públic tinguin un paper principal.
És a dir, tal com s’indica al plec de bases del concurs convocat per FEDA (el Govern, que n’és l’impulsor, ha delegat en la parapública la transformació del model de transporta Andorra que té la missió de seleccionar i operar la plataforma de transport multimodal), “un sistema de transport amb baix contingut en carboni, eficient energèticament i menys contaminant”.
ELS FETS
-L’1 de juny del 2016 el Govern convoca el concurs públic per a la concessió de les noves línies d’autobusos nacionals. En el plec de bases s’indicava que els guanyadors havien de crear una plataforma per unificar la gestió de les diferents línies de transport.
-La Cooperativa Interurbana va recórrer mesos després el concurs per la concessió de les noves línies en considerar que les bases de la licitació vulneraven la legalitat i impedien presentar ofertes.
-L’executiu anuncia el 27 de setembre de l’any passat que el concurs per a la concessió de les noves línies d’autobusos nacionals queda desert i explica que en un termini de dos mesos se’n convocarà un de nou.
-El ministre Saboya indica que el nou concurs no obligarà els adjudicataris a crear una plataforma de gestió. Ho assumirà FEDA i la plataforma no només gestionarà les línies, sinó també les bicis, els carregadors elèctrics i els aparcaments públics comunals.
-Una sentència del Superior de l’abril tomba el concurs que havia estat declarat desert. Considera que alguns punts de les bases vulneren la legalitat i no permeten presentar ofertes.
-FEDA treu a concurs el 27 de juny la plataforma intermodal. Encara no s’ha convocat el de les línies.